Alla inlägg den 17 februari 2007

Av Jonas Colting - 17 februari 2007 15:44

Har ni läst den boken? Mörkrets hjärta alltså... Den är skriven av Joseph Conrad och handlar, väldigt förenklat, om Afrika. Fast på ett helt annat ställe och under helt andra omständigheter än vad jag har nu...Det har dock känts lite som Mörkrets hjärta initialt här i Port Elizabeth... Det värsta av allt först; denna totala avsaknad av fungerande trådlöst Internet! Eller möjligheten att koppla upp sin egen dator överhuvudtaget.... Ojojoj, denna abstinens..Jag har sagt det förut och jag säger det igen; fungerande och gratis trådlöst Internet är en mänsklig rättighet! Kalla det freedom of speach eller vad som helst..Nåväl, utan att gå in i detalj på de otroligt tröttande och tröstlösa försöken att få kontakt med omvärlden genom diverse funktionsodugliga modem, telefonsladdar, routrar och till sist, bongotrummor och vilda rop, så kan jag konstatera att det mesta annars är toppen! Faktiskt. Det har blivit så. Jag kom hit i måndags och har haft nöjet att spenderat veckan tillsammans med mina goda vänner Tomas Eriksson och Jonas Dahlqvist. Tomas är fotograf (Studio Bildbolaget) och tillsammans med sin fotoassistent Jonas så har de varit här för att plåta mig för diverse sponsorer samt för att shapa upp "smördegen" runt midjan (deras uttryck, inte mitt:) Tomas är ju ändå en gammal SM-medaljör i simning med ett PR på 15.33 på 1500 fritt. Så där ligger man i lä!Vi har haft en guldvecka och det är inte utan att det är lite ensamt nu när de åkt hem och innan de övriga i landslaget ansluter på torsdag..Här är ett axplock med betraktelser från veckan:-Det här är det blåsigaste stället jag varit på! 145/18 och 110/55 är inte några konstiga blodtryckvärden utan puls/hastighet på cykeln åt vardera håll längs kustvägen. Lanzarote i sina värsta stunder är med och tävlar....-Solen tar bra! Och det är varmt!-Havet och stränderna är kanon! Inga hajar att vara rädda för (tror vi..) och skönt även utan våtdräkt..-Urinvånarna har en...uhmmm..spännande körstil och tutar gärna och vinkar mycket. Spontant. Mycket. Gärna. Åt allt. Och de kör gärna kreativt utan att använda för många onödiga riktingsvisare. En mindre politiskt korrekt person hade säkert sagt att de kör som om de var CP-skadade..-Maten är extraordinär! Fantastiska restauranger med stora portioner med mat av hög kvalitet. Och billigt! Jag har ännu att laga mat hemma. Tomas stekte en omelett till frukost en dag men då det tog typ 30 min att få pannan varm så känns restaurang-alternativet med service och utbud som ett givet alternativ. Det finns ännu ett antal restauranger som är obesökta!!-Vi hittade en riktigt skön ute-50:a. Den var från 1937 och ligger i St.Georges Park nära stadens cricketarena. Hela simanläggningen andades skön Art Deco/Hollywood anno 30-tal á la Esther Williams simfilm. Sköna pastellfärger och bulliga ytor. Hade man byggt en simarena till Flintstones skulle den sett ut såhär! Minus dinosaurierna..-Otroligt många triathleter/cyklister här. Helgmorgnarna ser ut som en Vätternrunda. Av 2000 startande i Ironman om en månad kommer hela 300 från sta´n...-..Och man startar träningen tidigt. Idag klockan 5.00 Jag var med for the hell of it! Ett varv på banan (60 k), 2.5 km i havet, ett till varv på cykeln och så löpning efter det. Och klar till lunch! Fast det blir knappast en vana tror jag.... Jag gillar mina sovmorgnar.-Tre punkor på två dagar efter ett halvårs punkafrihet. What gives?-Jag var och handlade och helt plötsligt hör jag Dr Alban spelas.. Jag trodde han var lite portad här efter det fina Rikta-fiaskot för några år sedan. Hello Africa tell me how you´re dooing!Träningen har gått fantastiskt fint sedan jag kom hit! Och grabbarna fick sig en bra vecka de också! Tomas simmade och sprang som en hel triathlet och vek inte ned sig när det vankades havssimning!Imorgon ska jag springa 30 km med SA´s triathlonhjälte Raynard Tissink innan jag på em ska simma SA´s äldsta simtävling "RedRiver Mile Swim" Kul kul!! Bara sport bara sport bara massor utav sport. Och så lite Seinfeld då...

Skapa flashcards