Alla inlägg under mars 2007

Av Jonas Colting - 26 mars 2007 09:29

-Fredrich och Lennart; tack för era inlägg och att ni kastar lite ljus i frågan. Jag har bara sett Fredrichs kommentar som ett citat på BT´s ledarsida så den ironin gick mig förbi. Jag håller med er att gratis inte alltid är gott även om jag tycker att Pinocchio är en politiskt och ideologiskt harmlös symbol (till skillnad från både Stalin och Mao m fl) som kommer att bli ett kulturellt lyft för Borås. Och det visar också att det finns riktigt korkade och plumpa politiker i alla led; såväl röda som blåa. Jag avstår dock från erbjudandet att lyssna på inspelningarna från debatten; jag tror inte att jag kan uppbåda såpass mycket själslig kraft och samtidigt hålla mig kvar på cykeln:)-Pål; då ska du simma 400 fritt! Och om du börjar träna lite nu så kan vi ha en showdown på Masters i Linköping nästa år!

Av Jonas Colting - 24 mars 2007 23:26

Jag gjorde ett mycket bättre lopp än vad jag trodde men aj vad det gäller att bita! Ute på 2.11 och hem på 2.19 och 4.30 imål. Sedan blev det en lagkapp där jag kunde förvalta en sistaträcka till 26.3 men det här med start och vändning är ju inte riktigt min melodi längre. Eller har aldrig varit..Imorgon stryker jag mig på 100 fritt så att jag har en chans att hinna cykla hela vägen hem i sällskap med Ted som ska till Gbg. Vi gissar nordliga vindar så då har vi att göra ett tag:) Det är ju ändå ca 26 mil hem.

Av Jonas Colting - 24 mars 2007 11:52

Simningen var bra, andningarna var få, mjölksyran var stor. Starten var bedrövlig! Det var som att ha kastat i 80 kg cement från pallen; jag tappade en halv kroppslängd på banorna jämte mig. Jag har ju knappt gjort en riktig tävvlingsstart på kommando på 10 år så jag var nog lite....rostig.Tiden blev 26.56 vilket kanske är OK. Det är ändå en lång väg från Ironman. Men jag ska simma en flygande 50:a så då kan det nog gå betydligt snabbare.Men 400 fritt i eftermiddag. Aj. Jag förutspår plågsam långsam död framemot 275 meter..

Av Jonas Colting - 24 mars 2007 11:35

-Chris, Marcus och Mao; jag förstår att det är svårt att vara vänsteranhängare/kommunist idag när historien obönhörligt visar vilket hopplöst miserabelt, miljöförstörande, individföraktande och åsiktsofria system som det ändå är. I bästa fall. I sämsta fall måste det ha varit ett rent helvete. Iallafall så måste offren för Mao´s, Stalin´s, Pol Pot´s och andra kommunistledares diktaturer upplevt det så. Men det är klart; de gjorde ju vad de gjorde för folkets bästa..Kollektivet måste ändå gå först...Även om några miljoner individer hit eller dit måste sätta livet till.... Så det är nog inte jag som är "politiskt outbildad", Chris. Och Marcus, vad har kommunism, vänster och diktatur med solidaritet att göra. Alla ska lida tillsammans, eller? Om det är något vänstern visat sig bra på så är det väl att förtrycka den arbetande massan medan ett fåtal ledare och "upplysta" profiterar..Och jag tror dessutom att alla i Sydafrika uppskattar turister som skapar jobbtillfällen, oavsett om de är städare eller inte. Och jag tror dessutom att hon uppskattade de 200 randen i småpengar som jag lämnade i dricks...

Av Jonas Colting - 23 mars 2007 15:59

Pinocchio-statyn av konstnären Jim Dine väcker känslor i Borås. Uppförandet görs möjligt genom en privat donation på 8.5 miljoner. Den stora majoriteten i Borås tycker att detta är en magnifik möjlighet att återigen sätta Borås på kartan, nu i kulturens tecken och kommunfullmäktige klubbade i veckan igenom sitt bifall. De starkaste motståndarna är vänstern. Givetvis. Som tur är är de allt som oftast i en så klar minoritet i alla sammanhang att deras konsekventa nej-sägande i parti och minut inte har en politisk betydelse.För de verkar ju ha minst sagt dubiösa åsikter och en diffus verklighetsuppfattning. Så här bloggade exempelvis vänsterpartisten Fredrich Legnemark angående Pinocchio:"Då vet man, pyntar vi 8 miljoner eller så, så kan vi lätt dra upp en staty av Mao Zedong på Stora Torget, ty gratis är gott, villkorat eller inte"Ja du Fredrik, jag vet att ni i vänstern och den röd-gröna röran mer än gärna hyllar massmördare, förtryckare och diktatorer och att ni säkert ondulerar till Maos lilla röda hemma på kammar´n. Att Pinocchio inte riktigt lever upp till de klassiska vänsteridealen präglat av regim och misär måste ju svida oerhört och att demokratin i det här fallet har gått sin gilla gång. Men du, åk till Kuba vettja! Där älskar man ju forfarande Mao.

Av Jonas Colting - 23 mars 2007 12:04

Oj vad det ska bli kul att simtävla igen! I bassäng! Där man alltid ser vart man simmar och där man har en egen bana och där risken för slagsmål under loppen är försvinnande liten.Och länge sedan var det. Jag kommer ihåg att jag simmade 800 fritt på långbane-DM 2002 men innan det måste det nästan vara förra masters-SM som jag simmade och det var 1998, nja jag simmade nog DM det året också..?Hursomhelst så ska det bli riktigt kul och jag ser både mest och minst fram emot 400 fritt. Det är ju kul att se hur nära jag kan simma en hygglig tid samtidigt som jag vet att jag kommer att dö av mjölksyra halvvägs igenom. Jag har gjort 4.12 som bäst i tonåren och kan jag göra sub-4.40 är det OK, under 4.35 är bra.Sedan ska jag simma 50 och 100 fritt med och jag gjorde 12.5 på en 25:a max nerifrån igår så det kanske finns lite fart kvar i armarna någonstans ändå:)Sedan ska det bli kul att se alla andra avdankade simmare tävla igen. Framförallt Anders Kroon som var svensk simnings största löfte, vann SM-guld som 14-åring men som slutade tidigt.. Jag misstänker att han kan dunka en snabb 400ing..Och så har jag en hajdräkt också tack vare Micke Berndtsson. Jag testsimmade igår och det var rena våtdräktskänslan! Nu ska jag också raka den sista skäggstubben på benen för hundradelarnas skull. Och estetikens:)

Av Jonas Colting - 22 mars 2007 21:32

-Christian; I´ll keep on blogging. Så länge det finns något att skriva om. Och Borås är ju fantastiskt! Snart har vi till och med en Pinocchio-staty:) Och om du gillar att springa terräng så tycker jag att du ska komma hit för då kan jag visa dig grymma spår!-Vman; den finns i handeln snart. Du kommer även att kunna köpa den via Nicotexts och min hemsida. Mums-mums.-Johan P; jag, Anna Book och triathlon känns inte som en bra kombination. Alls.-Dave; vilka tre par skor som helst. Behöver inte vara samma märke..-Martin; vaddå i Sydafrika? Den står hemma nu, ömt vårdad.-Jonas; ja, jag tror på en kombination av de två...

Av Jonas Colting - 22 mars 2007 20:41

Eller snarare; Youtube, set me free!...för ni fattar inte vad jag har letat med ljus och lykta efter en snutt ur SVT Musikbyrån från 2003. Där föddes min intensiva fascination för buskiga ögonbryn i allmänhet och Hip Whips sångares i synnerhet. Ögonbryn alltså. Och hela deras framträdande med låten "Stay with me forever" Men långsamt tynade det minnet bort till dess att en kedja av händelser väckte en stark och obändig lust att höra låten och se det inslaget, triggat av gårdagens rendez-vouz med världsrekordhållaren i ögonbryn. Och jag tänkte genast; Hip Whips!" Och jag förstår nu vad jag har saknat i mitt liv de senaste åren, vad som har orsakat en djup och molande ångest och som präglat en tillvaro av melankoli och förlust...Hip Whips. Ögonbrynen. Låten. Hammondorgeln Allt...så hela dagen har jag googlat och surfat utan att hitta inslaget innan jag testar YouTube. Voilá! Vilken glädje!Kolla in detta, ni bara måste! Och spana in sångaren, hans ni-vet-vad och hans härligt spastiska intensitet. Det är visserligen lite Special Olympics över honom men it´s all good!http://www.youtube.com/watch?v=OZ5vfMTAf4c

Ovido - Quiz & Flashcards