Alla inlägg den 9 juni 2007

Av Jonas Colting - 9 juni 2007 17:15


TV4´s reportrar "på sta´n" under maran som bevakar banan här och där är ju direkt pinsamt dåligt pålästa. Ingen av dem verkar ju ett veta ett enda dyft om vare sig löpning i allmänhet eller Sthlm Marathon i synnerhet, utan bluddrar bara ur sig frågor och påståenden som bygger på den ena generaliseringen efter den andra. Och vilken klädsel sedan då! Snacka om att vara malplacerade...

Och varför är det ingen som överhuvudtaget uppmärksammat att världens i särklass bästa ultramarathonlöpare genom tiderna, Yiannis Kouros, nu 50 år fyllda, var anmäld och sprang in som 61;a? Mesreportrarna på fyran kunde ju ha intervjuat honom och frågat med ängslan i rösten om detta inte är "näää det är väl tokigt, i den här värmen, ojojoj, kan nåååågon verkligen klara detta" så kan han berätta lite om något av sina Spartathlon eller 24 timmars-lopp (med 4.51 min/km i snitt!) eller värre. Men det är klart, ingen av dagens otroligt dåligt utbildade så kallade sportjournalister i TV vet ens vem han är med sin inskränkta och tunnelseende idrottssyn som sträcker sig längre än Allsvensk fotboll, hockeybockey och kvinnliga medaljörer i viktklassidrotter (för de är ju så OTROLIGT duktiga). All annan idrott, i synnerhet sådant som kräver en stor personlig insats och som inbegriper lidande eller fysiskt obehag i någon form, betraktas som udda, konstigt och icke önskvärt. Och svårt att förstå! För går inte egentligen gränsen för mänsklig prestationsförmåga vid 2x45 minuter gå-lunka-löp på fotbollsplanen?

Av Jonas Colting - 9 juni 2007 13:30


Jag känner stark sympati med de som om en lietn stund ska ge sig ut på brännande asfaltsvägar i Stockholm Marathon.

Igår så körde jag ett tufft intervallpass på Ryavallen med solen i zenit. Elfsborg tränade samtidigt på innerplan, passade bollen till varandra och drack ur flaskan. Jag pratade lite med Johan Wiland men det var svårt med 170 i puls. Och Anders Svensson hade jag sprungit på redan dagen innan och då hade vi konstaterat att vi bliva vid våran respektive läst! Han var grymt osugen på att kuta runt flera timmar om dagen och jag hade säkert fått bollen i ansiktet eller så per omgående.

Iallafall så var det till slut så absurt varmt att jag fick lägga mig i vattengraven som de fyllt upp inför dagens tävlingar. Elfsborgsspelarna skakade på huvudet.

Skapa flashcards