Direktlänk till inlägg 24 oktober 2007

Nu då. Mera fotboll.

Av Jonas Colting - 24 oktober 2007 20:14

Ni som försöker att läsa den här bloggen måste vara lika frustrerade som jag när den är på ena sekunden och sedan av nästa dygn.

Men OK, igår var trots allt ingen bra dag att skriva på då den stora öknen verkligen blev en stor öken och den starka solen verkligen slog hårt och där den stormande vinden stormade och stormade och där vätskan tog slut för snabbt och mina krafter rann ut snabbare än svetten hann torka till salt över min krispbrända hud. Alltså, för att vara en person som idkar ett nära och givande umgänge med hudkräm i alla dess former så är detta mycket prövande förhållanden. Smörja smörja smörja och ändå är huden torr som fnöske. Och jag som glömde mina bodyscrub-handskar hemma i Borås! Annika får ta med sig dem och bodybutter och lite andra gay-attribut till Florida så jag inte känner mig som mumiens återkomst innan tävling.

 

Läser man alla inkomna kommentarer relaterade till mina fotbollstrådar så är det kul att så många håller med och dessutom ger ytterliggare bränsle till debatten. I den mån som det är en debatt då ingen från fotbolls- eller lagidrottslägret har ifrågasatt min kritik.

 

Och ju mer jag tänker på det under mina ensamma stunder i öknen eller bergen (tänk; Lone Ranger hehehehe..) så hittar jag fler och fler reflektioner som förbryllar mig. För det vore för mycket sagt att detta egentligen stör mig, så fotbollsintresserad är jag inte, inte ens i Elfsborgs förehavanden. Men det förbryllar mig att kompetensen verkar vara så låg, viljan så svag och benägenheten att följa minsta motståndets lag är så stor…

Och, att man är så krystat insnöad på att hitta problemets lösningar i allt annat än det uppenbara; nämligen att man tränar för dåligt, man tränar fel och man lever sin idrott med för lite drivkraft i botten. Man kan skylla vad man vill på lagsammansättning och spelsystem och allt annat men om man bara hade förmågan att spela fortare, med högre tempo, med mera intensitet istället för det plågsamt långsamma sömngångaraktiga spel som ofta är fallet, så skulle man vara överlägsna motståndaren i den aspekten.

Och vad spelar det för roll om man har rätt system om man ändå promenerar runt med bollen?

Min övertygelse är att ett system bli bra om man bara gör det i ett tillräckligt högt tempo…

 

Och en annan sak. Hur mycket färdighetsträning genomför man egentligen i ett allsvenskt lag? Hur många skott skjuter man på träning? På stillastående boll och på rullande? 5? 10? 100? Och det är en berättigad fråga eftersom det är frapperande hur dåligt många bollspelare verkar skjuta. Så varför lägger man inte 30 minuter extra varje dag på en sådan sak? Eller på att springa i hög fart med boll? Eller nedtagningar? Eller att dribbla? Det är ju inte så att de här fotbollsspelarna INTE har tiden….Återigen, varför tränar man inte 30 eller 40 timmar i veckan när man har så mycket fluff att sprida ut det på?

 

För att avsluta min argumentation här innan jag ska åka och simma så kan man faktiskt tänka på en fotbollssäsong som ett uthållighetsprov; spelar man en allsvensk serie på 26 matcher eller vad det är á 90 minuter samt cup- och internationella matcher så är man snart uppe i samma tävlingstid som jag har på ett år. Och för de som tror att löpning, kondition och aerobt arbete gör en långsam så kan man ju kika på en kille som världslöparen Bekele som kan avsluta ett millopp med en 54´ runda. Eller alla de olympiska vinnarna på 800 och 1500 meter som kom från en bas av Lydiard-träning med 20-25 mil i veckan. De killarna blev allt annat än långsamma! En hög anaerob stresstålighet förutsätter en stor aerob bas; ju större aerob bas och förmåga (läs; grundkondition/syreupptagning etc) desto större förmåga att tillgodogöra sig anaerob träning och styrka. Utan att bli skadad och onödigt sliten.

 
 
Ingen bild

peder

24 oktober 2007 21:28

ja kolla bara på Barcelonas fotbollsakademin... Är du inte i Arnold-staten?? Vi får rapporter om att det brnner där

 
Ingen bild

Bernhard

24 oktober 2007 21:33

Jonas, jag undrar dock generellt en sak, finns det andra ansatser inom triathlonträning där det inte i första hand räcknas antalet träningstimmar och mil. Inte så många har kapacitet att klara sub 9 men det verka så att många sneglar mot höga träningsdoser. Eller lockar just triathlon till sig övergenomsnittlig många träningsnarkomaner? - If you plan to race 8 hours train 8 hours - Mark Allen

 
nisse

nisse

24 oktober 2007 21:59

Tack gode gud (eller nån) för att du fortsätter och tröskar dig igenom bloggosfären för det ger såna asgarv så det finns inte....
Sen håller jag med dig, wtf jag räknar mig som glad amatör och motionär och jag tränar ju mer än vad en allsvensk fotbollspelare gör, jag lider oxå ibland under länga löpass, som avhängd på cykelpassen (med fri fart:-)) men jag får då f-n inte betalt för det, annat än med ett nice ego, en kropp som håller och ett psyke som säger att man (ibland) är odödlig.
Fortsätt skälla på dem, fortsätt skriv och lycka till på Ironman, jag kommer garnaterat att följa det.
- nisse

http://www.castor.nu

 
Ingen bild

Jögga

25 oktober 2007 00:29

Det räcker väl med att titta på hur fotbollsspelare springer för att se att det saknas löpträning. Fötterna lämnar ju knappt gräset...

 
Ingen bild

Z

25 oktober 2007 21:20

JÄVLAR VILKEN DEFF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Colting - 22 oktober 2010 09:53

Från och med i eftermiddag så bloggar jag på http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/ ...

Av Jonas Colting - 17 september 2008 15:39

Internet á la traudlaus finns absolut inte i den lilla enklaven av on som jag ar pa. Jag skriver pa en stor och konstig stationar dator som snarare ser ut som ett videospel eller sa... Darfor blir det tunt pa Coltingblogg denna veckan. Semester pa al...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 21:10

Jag har skrivit en artikel om Ö till Ö som finns att läsa på Slowtwitch; http://www.slowtwitch.com/Features/Island_To_Island_-_The_toughest_one-day-race_in_Sweden__524.html Engelsk läsövning! ...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 15:33

I fredags flög jag till New Jersey för att träffa Dr Phil och initiera ett coach/client-samarbete med honom.. Jag pratar alltså om "the other Dr Phil"; dr Phil Skiba som är en mycket välrenommerad idrottsläkare och triathloncoach. Efter 18 års egenco...

Av Jonas Colting - 11 september 2008 22:51

  Google Translator gör verkligen ett bra jobb! Vem har varit svenskspråkskonsult egentligen; Dr Alban?     Notes from the redaktionsmötet on planning for Saturday's sports broadcasts;    - Annika Sörenstam played his last Danish competition last...

Ovido - Quiz & Flashcards