Direktlänk till inlägg 25 november 2007

Leder fortfarande efter bra andradag!

Av Jonas Colting - 25 november 2007 05:07

Orkar inte skriva så mycket när jag ligger här i sängen med chipsen på ena sidan och snuttefilten på den andra.

Jag hade en förvånansvärt bra dag idag trots min totala tömning igår. Jag cyklade de 28 milen på 7.33 inklusive en punktering. Samt 2500 höjdmeter idag också. Det är det som det handlar om på Ultraman; inte att vara en hjälte en dag och slå några världsrekord utan att kunna köra fort trots återhållsamhet så att de tre dagarna tillsammans blir så snabba som möjligt.

Jag startade väldigt defensivt och körde egentligen bara riktigt hårt en gång under de första 14 milen och det var efter min punka och påföljande hjulbyte då jag tappade tätkänningen.

Fram till 14 mil var vi tre stycken som formerade en löst sammansatt grupp; jag och en spanjor samt totaltvåan Tim Sheeper.

Efter Hilo och halvvägs så körde jag på lite mer och den sista hälften är betydligt tuffare med nästan all klättring under dagen. Dock var vindarma för det mesta goda och solen inte lika framträdande som igår.

En mil innan målet i Hawi når man toppen på Kohalakedjan (ca 1000 meter) och därifrån är det Miller-time ned om man bara bemästrar sidvinden som piskar i cykeln.

Så jag satte mycket tid på killarna idag och har en försvarlig ledning imorgon. Men, och det är ett stort men; för att vinna måste man avverka 84 kilometer löpning i vidrigast tänkbara förhållanden. Varmt, fuktigt, tröstlöst, kuperat......

Just nu är jag helt kaputt i benen men mår hyggligt i övrigt. Hur jag ska kunna gå ur sängen imorgon bitti och klockan 0600 först avverka en mara i gott skick för att sedan följa upp med en andra är bortom mig.

Så om ni vill sympatispringa med mig när jag har det som värst så ska ni ut och kuta lite vid 21-rycket på söndag kväll. Då har jag avverkat fyra timmar och lär vara duktigt mör. Och passa på att njuta av vinterkylan!

 
 
Ingen bild

Elfo

25 november 2007 10:13

Jonas, glöm aldrig att det är roligt att springa!

 
Ingen bild

Pelle

25 november 2007 11:26

Mycket bra jobbat! Ge dem en riktig match på löpningen imorgon. Jag håller mina tummar hela kvällen.

 
Ingen bild

H

25 november 2007 11:45

Grymt! Jag ska se till att vara ute på en sympatirunda ikväll!

 
Ingen bild

Magnus

25 november 2007 12:28

Kör hårt Jonas.
Grymt imponerande som vanligt.
(därtill att du orka uppdatera din blogg om äventyret)
Kör nu så det ryker under 'andra varvet'.

 
Berglund

Berglund

25 november 2007 14:31

Kör hårt nu! Själv har jag ett julbord inplanerat kl. 17 men ska ägna en tanke åt dig...

Det som inte dödar det härdar!

http://berglundbloggar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Flow

25 november 2007 17:49

Skänker dig en tritanke, Colting, sittande på kammaren efter dagens långpass: Detta fixar du!

Berglund: jag är tämligen säker på att varken Jonas, undertecknad eller någon annan IM-triathlet skulle vilja byta julbordsvisiten med dig. Hellre då byta med Colting! (om jag vore tränad för att klara Ultran vill säga)

När jag ändå kommenterar ditt inlägg, kan jag lika gärna ta rubbet: Du har fått citatet (om vad som dödar och härdar) om bakfoten, åtminstone i trisammanhang - det passar helt enkelt inte in på oss!

Korta motiveringen, träning: Vi tränar så ofta (7-12 pass/vecka) och så länge (10-30h/v) att detdär om att "man ska pressa sig lite till, för så länge man överlever så gör det gott" - det funkar inte på oss, då skulle vi bli övertränade på nolltid.

När det gäller tävlingssammanhang så är det egentligen inte värt att kommentera eftersom IM (och Ultran) inte härdar, de bara sliter.

Citatet är således 'crap' i trisammanhang.

Utifrån min orering undrar du säkert vad som isåfall stämmer. Well, varför inte att Triathleter tränar lite smartare?!

Kolla t ex in Coltings hemsida colting.nu, tror jag det är, och på hans förslag till IM-träningsupplägg; vettigt för alla som tränar uthållighet vågar jag påstå.

By-the-way: Det som inte dödar, det dödar inte. Det som härdar, däremot, är det som härdar.

 
Ingen bild

Farbror trötter

25 november 2007 19:38

Jag är i Borås o trollbinder P Hyss så jag kan tyvärr inte komma till dig på Hawaii, du får helt enkelt vara pigg hela den dubbla maran, var nu inte rädd för att ha lite skôj

 
Ingen bild

Daniel

25 november 2007 21:22

Det är helt sjukt imponerande hur du kan driva din kropp. Jag håller de fetaste tummarna åt dig imorgon. Kör så det ryker!

/Daniel

 
Ingen bild

Mattias

25 november 2007 22:08

Lite resultat för alla nyfikna: http://jtltiming.com/results/uman07.html

 
Ingen bild

sprintern

25 november 2007 22:50

Lycka till sista dagen, men jag hoppas att någon korean kommer ikapp dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Colting - 22 oktober 2010 09:53

Från och med i eftermiddag så bloggar jag på http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/ ...

Av Jonas Colting - 17 september 2008 15:39

Internet á la traudlaus finns absolut inte i den lilla enklaven av on som jag ar pa. Jag skriver pa en stor och konstig stationar dator som snarare ser ut som ett videospel eller sa... Darfor blir det tunt pa Coltingblogg denna veckan. Semester pa al...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 21:10

Jag har skrivit en artikel om Ö till Ö som finns att läsa på Slowtwitch; http://www.slowtwitch.com/Features/Island_To_Island_-_The_toughest_one-day-race_in_Sweden__524.html Engelsk läsövning! ...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 15:33

I fredags flög jag till New Jersey för att träffa Dr Phil och initiera ett coach/client-samarbete med honom.. Jag pratar alltså om "the other Dr Phil"; dr Phil Skiba som är en mycket välrenommerad idrottsläkare och triathloncoach. Efter 18 års egenco...

Av Jonas Colting - 11 september 2008 22:51

  Google Translator gör verkligen ett bra jobb! Vem har varit svenskspråkskonsult egentligen; Dr Alban?     Notes from the redaktionsmötet on planning for Saturday's sports broadcasts;    - Annika Sörenstam played his last Danish competition last...

Ovido - Quiz & Flashcards