Alla inlägg under januari 2008

Av Jonas Colting - 31 januari 2008 22:28

På drift mot Idaho.

Jävligt bra film i bästa independence-anda.

Kolla in den underbara porrtysken halvvägs igenom..

Av Jonas Colting - 31 januari 2008 22:22

"men du gör sjuttsing i mig de grövsta klavertramp både då och då, det här med könsroller och könsstrukturer är nog ett ämne som har gått herr Colting helt förbi"-från kommentaren E


Hjälp, förlåt Gudrun Schyman och feministiskt initiativ. Låt mig bränna allas våran gemensamma behå här och nu och göra avbön för detta klavertramp i det i eftermiddags publicerade blogginlägget. Jag skrev bara pappa och inte mamma i en formulering. Ajabaja. Det är nu givetvis rättat och jag ämnar göra bot och bättring per omgående och i morgon å det snaraste betala medlemsavgiften till Fredrika Bremer-förbundet samt anmäla mig till Tjejmilen.

Av Jonas Colting - 31 januari 2008 18:02

Det bör vara din nya och för alltid främsta levnadsregel.

Eller "Låt Stå" som läraren alltid skrev på tavlan i skolan, i regel om något knastertorrt Hem och skola-aktigt som sock-i-plast eller om att man skulle säga till någon vuxen om Conny i 2b var dum mot en...

Så bara som en påminnelse i stunder av allmän förflackning och axlar tyngda av ok varpå världens jävla ansvar vilar med barnvällingar, kvartssamtal, Bolibompa, tvättstugor, torktumlarludd och tomglasåtervinning. Skit i det nu. Det kommer alltid att finnas där imorgon igen. Jag lovar. Men dagens missade träning är alltid missad!! Imorgon då? Ja, då är det den dagens träning... Idag är alltid förlorad om du inte sticker ut!! Nu!! Och sluta använda dina barns väl och ve som ett skäl att inte träna idag. Nu. Alltid. Var inte en sådan curlingförälder. Jag lovar dig. Du missar inte deras uppväxt bara för att du tränar en timme idag också. De kommer inte att hinna växa så mycket på den tiden och ingen kommer att säga sitt första ord, alternativt ta sitt första steg eller lösa några större världsproblem heller. Eller ens läxorna. Men skit i det. För läxorna får väl de klara själva någon endaste gång utan ditt föräldracurlande i bakgrunden.

Och inget barn kommer att gråta ut mot terapeutens axel i vuxen ålder med hemska trauman av pappa (eller mamma, förlåt Gudrun Schyman..) i svettigt underställ och långa kvällars väntan i skuggan av elljusspårets kalla ljus. Trust me.

Dessutom så vill jag slänga in en brasklapp och hävda att barn inte är sådär över hövan roliga att vara med längre än korta stunder. Jag har träffat barn. De små bajsar, sover eller skriker när de inte äter med hela munnen och det tröttnar man ju på rätt snabbt. Större barn har oftast problem med det svenska språket och tror dessutom att pappa eller mamma är ofantligt intresserad av att lyssna på vad dito barn tänker, gör eller undrar över. Hela tiden!

Ännu större barn har i regel lite hormonella problem som påverkar deras humör och intellekt och deras relationer med andra människor. De skulle förresten må bra av att tvingas ut med dig på ditt träningspass. Då kan du träna och se till att de inte sniffar thinner, eldar igelkottar  eller slår sina småsyskon.

Så. Träna. Nu!

Allihopa. I kör. Tillsammans. Låt ropen skalla.

Training! Everything else can wait!

Av Jonas Colting - 30 januari 2008 23:09

Jag älskar projekt! Och jag har många...Swiffer-projektet. Sortera CD´s efter prioritetsordning-projektet. Para ihop rätt strumpor i strumplådan-projektet. Fast det brukar gå mig på nerverna ibland och då lägger jag dem i skräplådan (som jag också känner ett behov av att sortera..) och ringer Craft och säger hej Craft skicka mer strumpor gärna olika färger för de är lättare att sortera..

Sedan är det ju förstås Sisyfoshögen av böcker att läsa som bara växer-projektet, i-Tunes rensnings-projektet och mera självklara projekt som sponsor-projekt, hemside-projekt (tro det eller ej..) och laga mat varje dag-projektet även om det mest är Annikas projekt.

Sedan har jag mina träningsprojekt! Givetvis. Fast inte som ni tror...Min egna träning är ju visserligen min primära verksamhet men vad jag avser är de människor som jag i viss mån är beroende av för min egna motivation och inspiration och som finns till hands som sparringpartners. För när man gör sitt bästa att motivera och entusiasmera andra så får man dubbelt tillbaka.

Pasi Salonen är mitt projeklt exempelvis. Så länge han är motiverad och jag kan fortsätta peppa honom så är han en väldigt viktig komponent i mitt träningsprogram. Ramnasjöintervallerna går så mycket lättare med honom i släptåg.. Likaså är Da Duv davidtri.se mitt projekt och det är ju fantastiskt hur bra det går där. Och det finns knappast ett pass som han bangar.

Annika är också ett projekt men det är nog mer likt strumplådan; Sisyfos. Den stenen får man rulla upp för berget. Hela tiden. Men ibland lyckas jag med en blandning av häckel, hån och smicker att få upp henne i arbetspuls flera dagar i rad. Nu har vi en streak på sex dagar här!

Tomas är ju mitt största projekt just nu och han har gjort en grym livsstilsförändring det senaste året. Jag skrev om honom här

http://colting.bloggagratis.se/2007/10/25/331507-tomas-eriksson-back-from-the-1992/ ingen alkohol alls, inget snus och minst 16 kilo lättare så är han hur taggad som helst för, närmast, masters-SM i simning. Och han gillar läget när jag föreslår 10000 meterspass och annat spännande mellan kaklen.

Nu är det ju så att Tomas är så lik Fredrik Lindström, komikern. Senast i söndags var det några tjejkompisar som just påtaladet detta. Som Fredrik Lindström, "fast snyggare". Så nu är Tomas mitt Fredrik Lindström-projekt.

Och i morgon ska vi simma ännu mer och springa tillsammans med Pär Hyss. Även han är ett projekt fast han har haft problem med fågelvirus och slem ända sedan vår resa till Sydkorea där han för övrigt lyckades bränna sig på lårens baksidor efter 23 minuter på stranden och spenderade sista natten på badrummets kakelgolv för att det tydligen svalkade. Så han är nog mitt McMurphy Gökboet-projekt

Av Jonas Colting - 30 januari 2008 14:18

Igår föreläste jag för Kungälvs Orienteringsklubb och när jag avslutat och i sedvanlig ordning orerat om halvfabrikatens och vetemjölsprodukternas menliga inverkan i allmänhet och det raffinerade sockret i synnerhet så emottog jag massornas applåder innan ordföranden harklade sig och menade att istället för blommor så hade de en annan lokal gåva att ge mig. Nämligen en låda med Göteborgs Kex! Givetvis i all välmening. Och detta är ett stort problem. Jag älskar kex. Mmmmm, Singoalla, vaniljkex där man kan slicka i sig det vita klegget i mitten och Ballerina och..och..och...

Endast tack vare att jag för närvarande är ett stoiskt under av späkning och nirvana så höll jag fingrarna i styr under bilfärden hem igår men nu ligger den där förbannade lådan i bilen och ropar och lockar som kåta amazoner; "ät mig, ät mig, ät mig"

Otäckt. Jag vet inte hur länge till jag mäktar med. Jag är en svag person. Svag. Ynklig och svag.

Den första som personligen kommer till mig på Torstensonsgatan 50 i Borås får lådan. Någon. Snälla. Vi kan dricka espresso tillsammans och så kan jag bara smaka på ett enda vaniljkex...

Skynda er!

Av Jonas Colting - 26 januari 2008 12:57

5200 m simning följt av 16 lerblötiga kilometrar i kuperad terräng.

Sedan styrka och stretch på Onyx varpå jag inmundigat stora mängder frukostmat till lunch som skickar kromosomer och kalorier till rätt ställen.

Och så lite hanky-panky på det.

Alla livets väsentligheter avklarade redan! Det skulle möjligtvis vara en tupplur och lite Seinfeld som saknas men jag nöjer míg med lite.

Av Jonas Colting - 26 januari 2008 06:26

Ännu en lördag..Ännu en alarmsignal klockan 06.08 Ännu en simträningsstart klockan 07.

Jag hoppas vid Gud att det hjälper...

Av Jonas Colting - 24 januari 2008 15:58

Flera nyheter på en gång;

-dels har Rekyl Reklambyrå i Borås tagit över ansvaret för min hemsida som levt ett liv på skuggsidan den senaste tiden. Så nu jobbas det febrilt hos dem och hos mig med att sätta samman ett skönt koncept!

-PDF för simcampet i Herrljunga finns för nedladdning på www.colting.se

-Dessutom är datum fastlagda för Colting Triathloncamp i Borås. Det blir den 5-8 juni vilket är bra då den 6;e är helgdag och det krockar inte med vare sig Sthlm Marathon eller något större triathlonevenemang. Det kommer att ligga en PDF ute på hemsidan inom kort men ni får hålla till godo med informationen så länge.

Kom bara ihåg att ladda ordentligt för tårta om ni kommer på det lägret då jag fyller 35 den 8; juni! "Holding back the years" med Simply Red, någon?

Skapa flashcards