Direktlänk till inlägg 31 januari 2008

Training. Everything else can wait.

Av Jonas Colting - 31 januari 2008 18:02

Det bör vara din nya och för alltid främsta levnadsregel.

Eller "Låt Stå" som läraren alltid skrev på tavlan i skolan, i regel om något knastertorrt Hem och skola-aktigt som sock-i-plast eller om att man skulle säga till någon vuxen om Conny i 2b var dum mot en...

Så bara som en påminnelse i stunder av allmän förflackning och axlar tyngda av ok varpå världens jävla ansvar vilar med barnvällingar, kvartssamtal, Bolibompa, tvättstugor, torktumlarludd och tomglasåtervinning. Skit i det nu. Det kommer alltid att finnas där imorgon igen. Jag lovar. Men dagens missade träning är alltid missad!! Imorgon då? Ja, då är det den dagens träning... Idag är alltid förlorad om du inte sticker ut!! Nu!! Och sluta använda dina barns väl och ve som ett skäl att inte träna idag. Nu. Alltid. Var inte en sådan curlingförälder. Jag lovar dig. Du missar inte deras uppväxt bara för att du tränar en timme idag också. De kommer inte att hinna växa så mycket på den tiden och ingen kommer att säga sitt första ord, alternativt ta sitt första steg eller lösa några större världsproblem heller. Eller ens läxorna. Men skit i det. För läxorna får väl de klara själva någon endaste gång utan ditt föräldracurlande i bakgrunden.

Och inget barn kommer att gråta ut mot terapeutens axel i vuxen ålder med hemska trauman av pappa (eller mamma, förlåt Gudrun Schyman..) i svettigt underställ och långa kvällars väntan i skuggan av elljusspårets kalla ljus. Trust me.

Dessutom så vill jag slänga in en brasklapp och hävda att barn inte är sådär över hövan roliga att vara med längre än korta stunder. Jag har träffat barn. De små bajsar, sover eller skriker när de inte äter med hela munnen och det tröttnar man ju på rätt snabbt. Större barn har oftast problem med det svenska språket och tror dessutom att pappa eller mamma är ofantligt intresserad av att lyssna på vad dito barn tänker, gör eller undrar över. Hela tiden!

Ännu större barn har i regel lite hormonella problem som påverkar deras humör och intellekt och deras relationer med andra människor. De skulle förresten må bra av att tvingas ut med dig på ditt träningspass. Då kan du träna och se till att de inte sniffar thinner, eldar igelkottar  eller slår sina småsyskon.

Så. Träna. Nu!

Allihopa. I kör. Tillsammans. Låt ropen skalla.

Training! Everything else can wait!

 
 
Hasse Carlsson

Hasse Carlsson

31 januari 2008 18:37

Haha, härligt eldtal!
Klockrent.
Håller med dig! =)
Men räkna att ditt perspektiv på barn förändras lite när och om du vill få egna barn.
"Egna barn och andras ungar", du vet... ;)

http://www.hassecarlsson.se

 
Ingen bild

Flow

31 januari 2008 19:31

-!!

I've got nothing to add. I rest my case. I'm with you, totally.

Gotta go: Post-training hunger... is a bitch! Yet, so nice to satisfy.

 
Ingen bild

Henrik H

31 januari 2008 20:05

Värst vad du var PÅ då :-))) Jag tycker gott och väl att du borde bli folkhälso-minister.
Jag började överhuvud taget träna pga din bok
och när du skriver så där eggande (ur tränings synpunkt)
så får man lust att leta efter springskorna på en gång.

Fast först ska jag njuta av fisken dom ångkokta grönsakerna och det vita vinet.

Men i morgon kl 1000 då jävlar! :-))

 
Lundin

Lundin

31 januari 2008 20:59

Vilken herrans tur då att det finns qvinnor här i världen som kan se till snorvalparna medans vi män roar oss med intervaller i snöslaskstormar andra eldprov. Jag håller också med till fullo, barn borde förbjudas! En värld helt befolkad av vuxna män i trikåer är vad vi skulle ha. Som lumpen fast med tightare kläder så man får se mer kuk.

http://lundintriathlon.com

 
Ingen bild

Lundin

31 januari 2008 21:02

intressant historia affischmannen har efter IM-karriären förresten http://www.slowtwitch.com/Interview/Scott_Tinley_his_body_sidelined_his_brain_in_the_game_166.html

 
Ingen bild

e

31 januari 2008 21:08

Har det NÅGONSIN fallit dig att det finns även kvinnor som tränar? Eller riktar du dig enbart till män i din blogg? Många av dina texter är kul, smarta och underhållande, men du gör sjuttsing i mig de grövsta klavertramp både då och då, det här med könsroller och könsstrukturer är nog ett ämne som har gått herr Colting helt förbi. Det är jättebra att peppa folk till att träna, men folk är både män och kvinnor och män är minst lika bra på att ta han dom sina barn som kvinnor. Och kvinnor är minst lika bra på att träna som män.

 
MagnusH

MagnusH

31 januari 2008 22:07

Ja du Lundin, nu fattar jag varför dom damer man möter på löprundan glor i grenen...jag har tights.

http://hermansson.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Elfo

31 januari 2008 22:10

Håller definitivt med föregående talare!
Jonas du har en viss förmåga ibland att se kvinnor som lata sexobjekt, skärp dig Jonas det finns mycket annat man kan ha kvinnor till! Tex så strök Viveca alla mina skjortor idag det kallar jag kreativitet!
Berätta om det för Annika ( som du gör om allt vi gör ) det kanske smittar av sig?
Nu sova, imorgon flyga i storm.....igen

See u man

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Colting - 22 oktober 2010 09:53

Från och med i eftermiddag så bloggar jag på http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/ ...

Av Jonas Colting - 17 september 2008 15:39

Internet á la traudlaus finns absolut inte i den lilla enklaven av on som jag ar pa. Jag skriver pa en stor och konstig stationar dator som snarare ser ut som ett videospel eller sa... Darfor blir det tunt pa Coltingblogg denna veckan. Semester pa al...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 21:10

Jag har skrivit en artikel om Ö till Ö som finns att läsa på Slowtwitch; http://www.slowtwitch.com/Features/Island_To_Island_-_The_toughest_one-day-race_in_Sweden__524.html Engelsk läsövning! ...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 15:33

I fredags flög jag till New Jersey för att träffa Dr Phil och initiera ett coach/client-samarbete med honom.. Jag pratar alltså om "the other Dr Phil"; dr Phil Skiba som är en mycket välrenommerad idrottsläkare och triathloncoach. Efter 18 års egenco...

Av Jonas Colting - 11 september 2008 22:51

  Google Translator gör verkligen ett bra jobb! Vem har varit svenskspråkskonsult egentligen; Dr Alban?     Notes from the redaktionsmötet on planning for Saturday's sports broadcasts;    - Annika Sörenstam played his last Danish competition last...

Skapa flashcards