Direktlänk till inlägg 28 februari 2008

Språkpolisen anropar..

Av Jonas Colting - 28 februari 2008 00:16

Jag vill initiera en enad front mot illitterat och intellektuellt kastrerad media i allmänhet och den språkliga inflationen i vårt samhälle i synnerhet.

Och jag måste blogga om det. Nu.

Detta trots att jag precis kört 40 mil i mörkret från Stockholm och fotat en hel eftermiddag och spänt både bringa och buk under Starsky&Hutch- influerat utstötande av mantra "do it do it do it!" samt presterat mina bästa blue steel poser. Dessutom sprang jag ett av årets bästa pass i morse när jag råmade runt på Djurgården varpå en stunds kontemplation i Scandic Anglais spa kändes befogat. Tyvärr hade jag inte kameran tillgänglig när jag frossade i vardagslyx för det hade ju säkert kunnat reta någon avundsjuk socialdemokrat vilket ju alltid är roande.

Hursomhelst, back to topic; surfa in på www.aftonbladet.se.

Där kan man precis läsa i "just nu"-rutan längst upp om ett beklagligt skottdrama i USA där "skytten tog självmord" Läs igen. "Skytten TOG självmord".

Se där resultatet av 20 års vänsterflummig grundskola med andra värderingar än kunskap...Om den satans webbredaktören, som säkert just är någon osnuten 21-åring som tycker att Harry Potter är den bästa bok han aldrig läst, möjligen ser det här så kan jag upplysa om att någon antingen begår självmord eller tar livet av sig. Idiot!

När jag ändå har ångan uppe vill jag kverulera kring det faktum att så många verkar ha problem med meningar som "hon sade till hennes barn..." när man egentligen avser barnen till "hon" i meningen och där det följdaktligen ska vara "hon sade till sina barn" Och så vidare...Syftningsfel i största allmänhet är ohyggligt enerverande när man läser detta i text.

Jag stör mig också på offentliga personers, och företrädesvis lagidrottares, oförmåga att använda ordet "jag" istället för "man".. Man känner si och man känner så och man längtar till en det ena och man känner å det andra...

För helvete, vem är man? Se där kollektivets faror där individen förminskats och förringats till självutplåningens rand. Använd ordet jag! Om det nu tänks själv överhuvudtaget i hjärnor som aldrig läst mer än Travronden..

Avslutningsvis vill jag håna de som inte fattar skillnaden mellan "de" och dem" som i meningen "de gav bilnycklarna till de andra i gruppen som hade ansvaret för dem" och som bara glatt obekymrat skriver "dom, dom, dom.."

Dum. Dum. Dum.

 
 
ChristerS

ChristerS

28 februari 2008 08:10

Vad gäller de, dem, dom: Det värsta jag vet är då man använder "dem" som subjekt! Ex: "Dem fattar inte vad dem skriver!" Aaaaj vad ont det gör i ögonen!

http://redhorse.typepad.com

 
Ingen bild

Flow

28 februari 2008 09:00

Hurra! Hurra! Hurra!

Detta trefaldiga firande har inget med triathlon att göra - även om det mesta här i livet verkar ha det, egentligen - utan är
mitt uttryck för att fira Coltings språkpolisiära insats. -Couldn't agree more.

Dock, som vän av ordning och reda, triathlon samt livbejakande-nu-saker måste jag fråga dig, Colting, varför du läser sådan skit? -Aftonbladet, är inte de sämst-av-de-sämsta på sämstaskalan?!

Å andra sidan kan jag se vits med att läsa dem, utifrån språkmässigt kräkreflexfrämjande/-testande aspekter. Dessutom är de såklart utmärkta exempel på antiintellektuella/-intelligenta skriverier. Kul att (o-)roa sig med ibland!

Jag måste ändå inta en frågande attityd till dessa dina aktiviteter, dvs läsandet av tabloidskräpet: Känner du inte av hur de ondgör (sig över) ditt intellekt, och att de - inte helt olikt transfetter, sockersurrogat och andra kroppens ätliga banemän - fördunklar, försvagar och på sikt utarmar?

-Tri mentality matters!

 
Ingen bild

Jonas

28 februari 2008 09:01

En lite djupare dom...

"Personliga pronomet:
Dom, (uttalas med kort 'å'-ljud) talform av dem, objektsform av det personligt pronomen i tredje person plural. Regionalt även substitut för subjektsformen de. I informell och ledig skrift har dom gjort entré, främst som objektsform. Bland annat Sportbladet, Aftonbladets sportbilaga, skriver dom.
Svenska Akademien godkänner inte stavning med dom utan rekommenderar användandet av framförallt de men även dem. En av de stora orsakerna till att dom inte vunnit insteg, trots att det är det förhärskande uttalet av dem sedan väldig lång tid, är att objekts- resp. subjektsformerna ofta blandas ihop, samt att de på många ställen uttalas som just de eller di."

 
Ingen bild

Evis

28 februari 2008 09:05

Varför surfar du ens in på Aftonbladet?! Men jag håller med om språkbruket, du tog dock inte upp det mest enerverande som man oftast ser, sär skrivningarna.

 
Ingen bild

mjleitner

28 februari 2008 09:19

...shit bra Colting
keep on rocking

 
Ingen bild

Johan

28 februari 2008 09:21

Du borde förbjudas att åka bil så långt. du tänker för mycket då.

 
MagnusH

MagnusH

28 februari 2008 09:33

Så där kan du inte skriva, "alla ska med". Du (jag tänkte skriva man) får inte säga att någon inte kan eller begriper, det kan resultera i dåligt självförtroende och kanske i värsta fall till självinsikt.

http://hermansson.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marcus

28 februari 2008 10:04

Konstigt att det gått så bra för dig trots den vänsterflummiga grundskolan.

 
Ingen bild

Swix

28 februari 2008 11:14

Håller med dig. Lika irriterande som när någon skriver följdaktligen istället för följaktligen eller inte har mellanslag efter...
Eller skriver "barnen till hon" och inte "barnen till henne"
Men vad vet jag... är ju inte triatlet utan bara
Dum. Dum. Dum

 
Gary Larsson

Gary Larsson

28 februari 2008 12:18

Att använda man istället för jag tror jag för många handlar om att omedvetet slippa ta ansvar och stå till svars för sina handlingar och tankar. Det är lättare att gömma sig i det kollektivet förväntas tänka och göra än att stå upp själv för det du gör eller tycker. Parallellen lagidrott individuell idrott är slående.

http://www.garylarsson.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Snoppan

28 februari 2008 12:26

Horace är säkert stolt över dina språkpolisiära insatser.

 
Lina

Lina

28 februari 2008 12:32

Just det här har jag också haft i tankarna att blogga om. Jag håller fullständigt med! Jag stör mig otroligt mycket på alla grammatiska språkfel som jag läser varje dag, främst på bloggar dock. Det som slår allt är "våran" som i t ex "våran bil". Jag blir galen varje gång jag läser det...ja, jag måste nog snart själv blogga om det här problemet, jag riktigt känner hur det börjar bubbla ur mig.

http://www.linakarlsson.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jonas

28 februari 2008 13:20

Då har du ändå inte rört vid ämnet särskrivning...
Det verkar ju fullständigt ha ballat ur!
En mörk hårig kvinna - En mörkhårig kvinna
Osv osv

 
JoGu

JoGu

28 februari 2008 13:27

Kanon inlägg! Måste gå tillbaka och kolla mina egna inlägg nu. Får ju fan ångest!

http://jogubloggen.blogspot.com

 
Ingen bild

usedtobeawannabe

28 februari 2008 14:24

"längtar till en det ena " ????...men jag håller med om principen....och det är alltid kul att läsa det du skriver!

 
Ingen bild

Christian

28 februari 2008 14:33

Vad hände uppe i "Tjockhult" egentligen???
hur kan du orka bli så upprörd av medias språkbruk? Se Aftonbladets web upplaga som en blogg istället, så slipper du ödsla kraft på språkfel. "Dom" :) skriver bara en massa strunt ändå. Tex fanns det för ett par veckor sedan en artikel som påstod att man skulle vara försiktig med att äta avocado o lax... för de är för feta. Det du :) Tänk vad du hade "gått i taket" om du läst den artikeln.
Ut o spring istället :) eller koppla av med en kopp kaffe.
Tjo flöjt ;)

 
Ingen bild

Fröken Malm

28 februari 2008 16:24

Fan va grym du är Jonas....hahah....gott skratt som vanligt...go on...

 
Ingen bild

Jonas

28 februari 2008 18:38

Eller:
- Ju snabbare ju bättre!

Eller:
- Desto snabbare desto bättre!

Har för mig att det skall vara:
- Ju snabbare, desto bättre!

 
Ingen bild

bitter

28 februari 2008 19:23

Som barn av 80- 90 talets specialpedagogik vet jag vad alla särstavningar beror på. Fast ingen lyssnar på mig. För vad vet en kille med dysgrafi om att skriva?

 
Ingen bild

Psykologen

28 februari 2008 19:25

ja det är sannerligen upprörande. oj vad jag blir arg. dem borde begå sin liv. så dumma som dem är. inte skriva så ointelligent rakt framför mitt ögon. jag kan bli blind. fasst messt arj. ock lessen å det svenska språkets vängnar. det är så fint som det är, låt det vara som det alltid har varit.

 
Ingen bild

Henrik H

28 februari 2008 19:50

Jag gillar den där "man" Fast jag har aldrig sett honom. Det är ju han som skall ge oss högre lön,bättre arbetstider och ta tag i en jävla massa saker. :-))))

 
Ingen bild

Tz

28 februari 2008 20:17

Håller såklart med om det irriterande i att man våldför sig på språket så förbannat. Journalister bör ha ett särskilt ansvar i frågan. Alt kunna bli avskedade på stående fot efter dylika klavertramp.

Men ang de - dem - dom så måste jag nog hävda att ett levande språk, reglerat av användarna, dvs hela svenska folket, känns som ett roligt och vackert språk. Det ska alltså inte bevaras i sin nuvarande form till varje pris. Och om folk nu envisas att skriva dem istället för de, vilket ju närapå framkallar kräkningar, så hellre att de (!) genomgående skriver dom och bara dom och aldrig funderar över om det ska vara dem eller de (hur svårt nu DET kan vara...).

 
Ingen bild

Vingelstyret

28 februari 2008 21:29

Vill anmäla detta övergrepp på svenskan av en ökänd tysk triathlet till språkpolisen http://dorlich.triathlonnytt.se/

 
Helene

Helene

28 februari 2008 22:49

Hur kan du åka så långt utan att få febril lust att blogga om idioter i trafiken? Jag har bara åkt några futtiga mil senaste veckan och ändå författat två inlägg.. en aldrig sinande källa till irritation ;)

http://blogg.aftonbladet.se/11010

 
Ingen bild

Rio

28 februari 2008 23:05

Hur många armpress kan du göra i rad tror du?

 
Ingen bild

Ola W

29 februari 2008 09:15

Du nämner inte SÄRSKRIVNINGAR!

 
Ingen bild

matete

1 mars 2008 17:08

jag stör mig på folk som stör sig allt...

 
Ingen bild

Mårten

4 mars 2008 18:06

Kul att du är intresserad av språk, men jag reagerar när du skriver: "Avslutningsvis vill jag håna de som inte fattar skillnaden".

Dem som du hånar står i objektsform. Det är du som hånar och "dem" som du hånar. Alltså: "Avslutningsvis vill jag håna dem som inte fattar skillnaden." Språknämnden godkänner numera "de som inte fattar", men det är inte med särskilt bra argument. Objektsformen för "de" bör vara "dem" och den formen finner man i alla texter som har mer än 20 år på nacken och i all "god" litteratur.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Colting - 22 oktober 2010 09:53

Från och med i eftermiddag så bloggar jag på http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/ ...

Av Jonas Colting - 17 september 2008 15:39

Internet á la traudlaus finns absolut inte i den lilla enklaven av on som jag ar pa. Jag skriver pa en stor och konstig stationar dator som snarare ser ut som ett videospel eller sa... Darfor blir det tunt pa Coltingblogg denna veckan. Semester pa al...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 21:10

Jag har skrivit en artikel om Ö till Ö som finns att läsa på Slowtwitch; http://www.slowtwitch.com/Features/Island_To_Island_-_The_toughest_one-day-race_in_Sweden__524.html Engelsk läsövning! ...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 15:33

I fredags flög jag till New Jersey för att träffa Dr Phil och initiera ett coach/client-samarbete med honom.. Jag pratar alltså om "the other Dr Phil"; dr Phil Skiba som är en mycket välrenommerad idrottsläkare och triathloncoach. Efter 18 års egenco...

Av Jonas Colting - 11 september 2008 22:51

  Google Translator gör verkligen ett bra jobb! Vem har varit svenskspråkskonsult egentligen; Dr Alban?     Notes from the redaktionsmötet on planning for Saturday's sports broadcasts;    - Annika Sörenstam played his last Danish competition last...

Ovido - Quiz & Flashcards