Alla inlägg den 3 mars 2008

Av Jonas Colting - 3 mars 2008 19:11

-Lina skriver bland annat; Jag förstår att pulsen varierar när du springer i terräng och att pulsen inte är det viktiga utan styrka, rörelseekonomi,teknik och funktionalitet ligger i fokus mycket syftat till bålens stabilitet och kärna i det hela. Men jag är nyfiken på hur låg din puls är när du springer dina distanspass.

Svar: Min typiska puls på distansträning är 135-137 i snitt med ett spann på 120-150 med den högsta pulsen i branta backar där jag ändå bara trippar fram. Är jag för otränad så går jag upp...

Och din australiensiska kompis hade helt rätt känsla för det här med bål, vad och träningsfilosofi...

-Henrik H skriver; Jag skulle gärna vilja veta mer om din tidiga "karriär" Hur tränade du då? Har du alltid varit intresserad av sport? Vilken grund hade du när du valde att satsa på en så konditionskrävande sport?

Svar: Jag var simmare och tränade ganska mycket mellan 12 och 18 års ålder innan jag började med triathlon. Mer om detta i ett senare inlägg.

-Bo skriver;

skoj med djupdykning i triathlonlära! Men anledningen till att man inte springer mer än vad man gör är ju att man ständigt blir skadad, trots den låga hastighten. varjefall jag.

Svar: Min erfarenhet är att det inte är de renodlade distanspassen i terräng som skadar. De snarare bygger upp och stärker på sikt. Det är den halvhårda, halvlånga och dagliga eller semi-dagliga löpningen i stadsmiljö samt odisciplinerade intervallpass som egentligen skadar....Eller så kanske du inte springer så långsamt som du tror på distansen och behöver sakta ned än mer..?

Jocke Berggren skriver; Tycker också att det är lite snedvridet när det simmas 6-7 pass/vecka på gymnasiet och springs 2 pass/vecka. Det är visserligen nödvändigt att kunna simma bra för att vara med i förstaklungan men till vilken nytta om man ändå står som en telefonstolpe i backen när löpningen börjar?

Svar: Absolut snedvridet och jag ska utveckla det än mer. Det är visserligen viktigt att kunna simma bra men triathlon är en sport med tre discipliner och att vara med upp ur vattnet är bara intressant om man kan cykla med en förstaklunga och sedan springa bra. Och sedan är ju förstås frågan hur man tränar för att simma fort i en triathlon? Uppenbarligen fungerar det bra för Björn Andersson att simma ca 2x2000 meter i veckan under träning och ändå hänga tätklungan i simningen i princip varje lopp han kör..

Patrik skriver; Simon Lessing sprang aldrig längre än 1 timme i sträck under 90-talet. Och det finns mer än ett sätt att flå en räv.

Svar: Jag vet inte exakt hur han tränade men jag vet att han hade med sig löpningen ända från barndomen och att hans träning i vart fall var betydligt mer balanserad än det som jag beskriver som en svensk trend där man ska simma ohyggligt mycket och mestadels köra kort och hårt på cykel/löpning. Exempelvis så cyklade Lessing under många år minst ett pass i veckan på +20 mil under stora delar av året. Jag har svårt att tro att han inte sprang längre sträckor också. Men alla är individer och fungerar olika. Jag skulle hellre vilja framhålla Mark Allen som kanske är den allra bästa triathleten genom tiderna och som var i princip lika bra på kort distans som på lång och som anammade en lång period varje år i sin grundträning med uteslutande aerobt arbete och styrka.

-Betraktaren skriver; En debatt i det här ämnet, mellan dig Colting och Michael Tonkonogi, skulle vara högintressant!!

Svar: Fysiologen på högskolan i Dalarna? Ja, teori är en sak och realitet en annan. Jag tycker att jag i det här fallet behärskar båda aspekterna hyfsat bra och triathlon är en oerhört specifik idrott som egentligen inte har någon motsvarighet bland andra idrotter i krav på komplexiteten mellan grenkrav, fart, styrka och uthållighet. Men visst, det skulle vara intressant! Tror du att han skulle tycka annorlunda än jag?

Elfo skriver;

Jonas


Har du någon erfarenhet av vad kvinnor föredrar:

Kort men hårt, eller lungt och långsamt?

Svar: Kvinnor föredrar män som kan stava till l-u-g-n-t din jäkla sopa:) Farten kan du bestämma själv, dra inte på dig en syreskuld bara hehehe

Nike skriver;

Ett inlägg om träning, och ett riktigt bra sådant! Kul att du kommer med tips om hur man ska träna som triathlet. Detta är något jag funderat en del på och diskuterat med träningskompisar. Visst är det långt och lugnt man ska springa? Då gör jag kanske lite rätt ändå =)

Svar: Ja, långt och lugnt. Bland annat. Och då finns också fundamentet för att springa kort och hårt. För ett komplext träningsprogram som syftar till tävlingsprestationer inbegriper ju båda delarna i olika proportioner.

Av Jonas Colting - 3 mars 2008 18:59

Uppenbarligen finns det ett stort intresse för de tankar kring träning i allmänhet och löpning/triathlon i synnerhet.

Detta har inspirerat mig så att jag ska tillfälligt dra ned på det mer lustfyllda skrivandet med kravlöst häckel, hån och ironi till förmån för det mer nyttifierande och upplysande.

Strax kommer ett inlägg med svar på frågor och klargöranden samt nyanseringar ifrån det första inlägget i ämnet.

Senare under kvällen så kommer ett inlägg som heter "Dokumentation och utveckling, what´s making us great?" och vad det handlar om får ni se...

Senare under veckan kommer en vidareutveckling av den "cliffhanger" som avslutade det första inlägget; om faran med simträning och vådan av stress etc....

Vidare kommer jag att under några senare inlägg ge er en tillbakablick på min egna karriär och vad jag lärt mig, samt eventuellt glömt bort, under årens lopp..


Skapa flashcards