Alla inlägg den 5 mars 2008

Av Jonas Colting - 5 mars 2008 18:00

Uppenbarligen är det här frågor som engagerar många individer och i allmänhet kan en sådan här debatt urarta i revirpissande och prestige.

För egen del tar jag alltid tacksamt emot konstruktiv kritik och alternativa perspektiv och har gärna dörren öppen för nya idéer, modeller och teorier.

För det är ju det som vi pratar om här….Idé. Modell. Teori. Tyckande. Åsikt....Ett facit finns ju inte.

Däremot så talar alltid resultat och erfarenhet ett tydligt språk och eftersom jag vet att många uppskattar att få sig detta till livs så bjuder jag mer än gärna på mina, i mitt tycke, välgrundade åsikter.

Om det sedan smakar surt för vissa som anammar en annan filosofi så får man väl dricka en kopp kamomillté, titta på Bollibompa eller hålla någon i handen en stund till dess att obehaget går över.

Vi är så förbannat argumentationsfega och konflikträdda i det här landet! Alla ska tycka lika. Eller i alla fall låtsas som att man gör…Och tycker man olika så är det svårt att brista ut i diskussion utan att det uppfattas som hätskt, hetsigt eller hatiskt. Eller bittert för den delen.

Och det måste vara hela vårt bomullsbeklädda curlingsamhälle som gör att vissa växer upp så tunnhudade att de inte ens förstår skillnaden mellan person och sak.

Bara för att jag kritiserar eller raljerar om en företeelse så betyder inte det att jag inte respekterar eller tycker om personen bakom densamma. Men det är väl också därför som vi i stort har ett föreningsliv och ett idrottsSverige (läs; samhälle i stort) där man hellre än att framföra konstruktiv kritik i öppenhet hellre driver tysta agendor och konspiratoriskt baktalar och raljerar i skydd av anonymitetens eller massans mörker.

Man vill dessutom i många sammahang dessutom använda sig av den fullständigt befängda processen av "att hålla debatten (kritiken) internt"

Internt my ass! Ja, när det är individbaserat så är det ju en självklarhet men när det gäller generella verksamheter eller sammanhang som berör många människor så är det inte bara relevant, utan och mer konstruktivt, att föra en öppen debatt och ett öppet utbytande av idéer och ståndpunkter.

Annars kan man ju starta sin lilla interna Politbyrå och prata ihop sig över huvudet på sina medmänniskor.

Just i det här sammanhanget, med triathlon i Sverige och därtill associerad verksamhet, så vill många säkert helst stänga dörrar om sig och sitta i ett litet rum och småputtra lite idéer för att sedan med enad front, från aktiv till ledare, låtsas som om allt är hunky-dory. Vilket kanske också är förklaringen till att man inte på sådär 20 år haft en enda riktig sponsor. Vad vet jag?

Bäst är nog att visa någon sorts skruvat missriktad lojalitet och hålla käft och låtsas som om det regnar....

Jag är den första att erkänna att jag säkert har fel om saker som jag skriver och jag kan utan tvekan både revidera och ändra åsikt om det visar sig att det finns bättre sätt och smartara tillämpningar. Självklart. Det är det som kallas framsteg.

Om det sedan finns företeelser, mönster och koncept som uppenbarligen inte fungerar men som ska försvaras intill dumhetens gräns så rör det mig inte i ryggen, och sedan må det vara träning, juniorverksamhet, svensk triathlon, skeva satsningar eller vad som. Jag ventilerar min åsikt och så får läsaren göra vad de vill med det…

För min del får folk träna precis hur som helst. Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre. Det är ju upp till individen att bestämma helt och hållet. Så jag bemödar mig inte med att formulera de här inläggen för jantelagsdrabbade nickedockor som följer minsta motståndets lag och inte ids reflektera över sin träning. Snarare skriver jag för de som har ett genuint intresse av utveckling, perspektiv och prestation och som har distans nog att läsa in andemening och helhet i mina åsikter. Och som förstår att det är just det. Åsikter. Att jag sedan har rätt nästan hela tiden är en helt annan sak…..

När jag hinner så ska jag bena ur de senaste kommentarerna..

Av Jonas Colting - 5 mars 2008 00:24

Endre skriver;

Jajaja, börja spela fotboll i Elfsborg då. Jäkla tjat om långdistans o 26-mila i regn, kolla Lisa Nordén o hennes träning, det verkar gå bra att kicka rumpa av att köra kort o hårt.

Du har ju själv kört några Världscuper på olympisk, hur gick det, lika dominant löpning som på sprint SM???

Svar; Jag har i princip satsat på långdistans under hela min karriär men har ändå kört en del Europa- och Världscup. Jag var sjua på en Europacup under-98 med milen på 32.57 och körde några VC-tävlingar som inte gick något vidare, den senaste år 2000. För mig är det dock uppenbart att jag är en långt bättre triathlet, på alla distanser idag, än för sju, åtta år sedan. Och jag är övertygad om att jag iallafall inte skulle göra bort mig under förutsättning att jag kommer upp ur vattnet iallafall något så när. Men det är ju bara hypotetiskt och jag tänker inte prova utan nöjer mig med att vinna SM och fortsätta fokusera på lång distans.

Jag har på längre distanser som 20 kilometer sprungit bättre än etablerade kortdistansare som exempelvis Reinaldo Colucci och Fredrik van Lierde med flera. Dock finns det långt snabbare löpare på VC-tävlingar än jag och det är väl inte konstigare än att ingen av de skulle kunna springa en IM-mara på 2.44 som jag gjort. Man blir bra på det man satsar och mitt fokus är på lång distans. Inte kort. Och det är ju det som är min poäng. Att jag trots ett dito fokus och en begränsad löptalang ändå lyckats utveckla både uthållighet och fart som iallafall räcker väldigt långt nationellt oavsett distans.

-Magnus skriver;

Du glömmer ett annat svenskt namn som förtjänar uppmärksamhet och det stavas

LISA NORDÉN.

Svar: Flera nämner Lisa Norden och jag håller absolut med om att hon är duktig! Vidare tänker och verkar hon individuellt och har så vitt jag vet (jag kan ha fel här…) gått sin egen väg sedan länge och egentligen aldrig coachats i svenska ”gruppsammanhang” Såvitt jag vet så har hon tränat mycket på egen hand hemma i Skåne för att sedan på eget bevåg sökt sig utomlands för bästa träning, coachning, gruppdynamik och tävlande. Stort!

Hon besitter verkligen de karaktäristika som jag tror krävs för att kunna nå långt i en tuff konditionsidrott. Jag tror mycket på Lisa i framtiden och äntligen har Sverige en orädd och tuff triathlontjej som vågar sig på en internationell satsning utan initiala skyddsnät.

Dock har hon litegrann att bevisa på seniornivå, vilket kommer att gå galant, då hon fortfarande tävlar i den oändligt konstiga U23-klassen. En klass mellan junior och elit med den stora haken att typ de 20 bästa elittjejerna är under 23 år gamla…Vilket ju verkligen inte är Lisas fel, men det är en underlig konstruktion…

Dock tycker jag, och det ska Lisa ta som en komplimang om hon läser det, att hon ska satsa på Beijing, men sedan ”bryta sig loss” ifrån VC-cirkusen vilket i många fall innebär en livegenhet där både nationella och internationella förbundet drar med marionettrådarna och dikterar villkor, sponsorer, tävlingar etc.

Om man som Lisa har sin starkaste gren i cyklingen är det faktiskt lite av ett slöseri att nästintill bara köra drafting-grejen. Det finns en värld där ute med tävlingar på både lång och kort distans (utan drafting) med riktigt grymma prispengar och betydligt större sponsorsvärden än VC (där personliga loggor i princip är helt förbjudna, bara förbundsloggor..) och där man kan bygga en karriär och ekonomi på.

Jag hoppas att Lisa tänker stort efter Beijing så att hon om ett antal år har maximerat sin verkliga potential (vilken jag tror är inom långdistansen) och inte bara kört hundra VC-tävlingar.

Dessutom tror jag verkligen inte att Lisa hann bli 22 år innan hon sprang sitt första två-timmars pass…Jag har inte noggrant studerat hennes program men efter vad jag förstått är det en bra mix av både kvalitet och distans.

En sista brasklapp när det gäller det här med att ”men kolla på henne eller honom så bra det går och de kör bara korta o hårda pass….” Visst, det fungerar säker ett tag men många som kört enligt den principen har haft oerhört korta karriärer som avbrutits på grund av skador, sjukdom eller överträning. Utan en riktig bas så tål kroppen inte så mycket anaerob stress och man kan visserligen vara riktigt duktig ändå men jag tror att karriären blir kortare och ens inneboende potential ej uppfylld..

Jocke Berggren skriver:

-Att idrottsforskningen inte är valid i verkligheten är århundradets skitsnack. Sen att allt inte kan appliceras på alla är ju självklart eftersom det handlar om människor som har olika förutsättningar.

- Att du först ger en bild (en sann förvisso)av hur fattigt svensk triathlon är och att ingen frågar dig, BA eller Clas om erfarenheter och sen avböjer se gemensamma läger som finns bara för att de inte är fint boende nog är rätt löjligt. Vid dessa tillfällen har du ju verkligen chansen att få dela med dig av dina kunskaper till andra aktiva som vill satsa. Eller menar du att berget ska komma till Muhammed?

- Du listar ett antal saker som skapat framgång för dig och de andra men du har utelämnat den absolut viktigaste saken, nämligen arvet. Att du kan prestera som du gör beror givetvis på träningen men utan dina gener hade du inte kommit långt. Som Lance sa "Motivation won´t get you far if you don´t have the legs".

Svar:

-Människor med teoretiskt kunnande utan praktisk förankring försöker alltid uttala sig om vad som är "rätt". Triathlon är en unik idrott som alltid syftat till att bryta barriärer kring mänsklig prestationsförmåga. Visserligen har jag stor respekt för välutbildade fysiologer och jag tycker visst att det finns mycket generell relevans i allmän träningsfilosofi men jag skulle samtidigt vilja säga att det inte finns någon dito auktoritet inom området, i Sverige, som på ett relevant sätt behärskar empiri och teori kring de unika krav som triathlon (i synnerhet långdistans) ställer. De har helt enkelt inte tillräckligt med referenskunnande. I Sverige har vi snöat in alldeles förskräckligt på skidåkning och annat och det är HC Holmberg och andra säkert världsbäst på men jag är tveksam till deras förmåga att kunna dissekera den unika kravprofilen i triathlon.

-Du har inte fattat min poäng, Joakim.

Det är ett slöseri med redan små medel att samla vuxna elittriathleter i en stugby under en helg för en gemensam kostnad av kanske 20-30000 kronor. Helt meningslöst. Ge de pengarna till exempelvis Björn så kan han åka och vinna en tävling istället....

Och vad är värdet för oss som enskilda individer? Nada.

Jag pekade på bristen av dokumentation. Jag, Clas o Björn vet hur vi har tränat och för vår egen del kan det kvitta om andra får reda på det. Men jag vet att om jag hade varit en 20-årig aspirerande triathlet, eller en duktig motionär på klubbnivå, så hade jag velat att de som ska träna mig har vetskap om vad som faktiskt har fungerat i verkligheten.

-Talang menar du? Helt överskattat och en konstant ursäkt att använda om andra som satsat mer, längre och mer passionerat... Jag är då verkligen inte "född" till triathlet utan har tränat som en idiot i +20 år. Tror du att Björn är grym på cykeln för att han föddes till det? Jag skulle satsa mina pengar på att hans förmåga är förvärvad genom fler sjuka 20-timmarsveckor på cykeln, i aerobågen, med 58-11 utväxling, än vad du och jag kan räkna till.

Talanglöshet, enligt min mening, sitter nästan uteslutande i huvudet och inte i kroppen.

Och det är inte menat som ett hån. Tvärtom. Det betyder att den inneboende potentialen, om man har huvud att utveckla och kapitalisera den, är långt större än vad man förleds att tro. I synnerhet i det här landet där Jantes blötmörka yllefilt vill vila tungt runt våra halsar.

Utveckling. Det är en poäng jag gör under mina föreläsningar. Jag har tränat, i runda tal och för enkelhetens skull, 20000 timmar under de senaste 20 åren. I somras gjorde jag två av mina bästa lopp någonsin och mina absolut bästa löpningar någonsin. Go figure. 20 år, 20000 timmar och det finns fortfarande att ta av...

Så man kan alltid lipa om att man är genetiskt underlägsen och säkert trösta sig med den rättfärdigande ursäkten medan man gräver djupare i chipspåsen framför TV´n.

Samtidigt så är den "genetiskt begåvade" ute och springer distans....

Av Jonas Colting - 5 mars 2008 00:04

Nu säljer jag min Quintana Roo Typhoon!

Gå in på www.happymtb.org om ni är intresserade. It´s a winner....

Skapa flashcards