Direktlänk till inlägg 30 juli 2008

En av livets stora gåtor.

Av Jonas Colting - 30 juli 2008 06:57

Hur kommer det sig att vissa ägg är så skönt lättskalade medan andra ägg är rena Helsinki att skala där halva ägget följer med och det är värsta pillet innan man förhoppningsvis har lite halvmosat och i bästa fall halvskalat ägg att äta?

Jag skulle skickat den här frågan till "Fråga Lund" om jag bara visste att de hade en äggexpert i panelen.

 
 
Ingen bild

Peter

30 juli 2008 08:35

Hej, bor visserligen inte i Lund men har besökt staden och har då hört att ju färskare äggen är ju svårare är de att skal.

 
sonja

sonja

30 juli 2008 08:50

salta äggvattnet och kyl av efter att du kokat med kallvatten, men inte för mycket. men häll kallvatten på dom en stund.

http://burriburr.wordpress.com

 
Ingen bild

Pionhed

30 juli 2008 09:02

Detta borde väl vara en fråga som Telia kan svara på? =)

 
Ingen bild

Samuel

30 juli 2008 09:08

Ju färskare ägget är, desto mer svårskalat. :)

 
Ingen bild

Adrian

30 juli 2008 09:37

Kallt vatten är nyckeln.. skölj äggen direkt efter kokningen. Kanske det du gjort fast problemet kvartstår?

 
Ingen bild

Erik

30 juli 2008 09:47

Färska ägg är svårskalade, gamla ägg är lättskalade. Detta beror på att skalet långsamt släpper igenom luft som gör att äggvitan kan släppa skalet.

 
Ingen bild

Smegger

30 juli 2008 09:51

Färskheten avgör. Färska ägg = svårskalade!

 
Ingen bild

B

30 juli 2008 10:06

Det beror på hur (mycket) man kyler ner de efter att ha kokat de.

 
Ingen bild

Robert

30 juli 2008 10:33

Normalt är färska ägg tämligen svårskalade medan lite äldre är lättare. Även ägg ur samma kartong kan säkert vara olika gamla.
/Robert, "Fråga Malmberget"

 
Elfo

Elfo

30 juli 2008 10:42

Jonas ditt trögo
Koka ägget och direkt efter du sprutat kallvatten på dom direkt direkt direkt knäcker du skalet lika fort som en utlösning då skall du se att hela skalet åker med

http://www.macrolane.com

 
Ingen bild

jarbin

30 juli 2008 10:50

svårskalade ägg är färska, nyvärpda. Lättskalade mindre färska men fortfarande ätliga. Fråga mig inte hur gamla, typ en vecka eller dylikt antar jag. Har också för mig att ett ägg som flyter är mindre färskt. Mark Sisson vet helt säkert. Den mannen svarar snabbt på mail!

//Jarbin

 
Ingen bild

Magnus

30 juli 2008 11:02

Hallå!
Har helt enkelt att göra med hur pass färskt ägget är. Ett nykläckt ägg blir otroligt "smuligt" när det kokts. // Magnus, äggexpert.

 
Ingen bild

Panelhönan

30 juli 2008 11:29

Färska ägg lär ska vara svårare att skala än äldre.

Dessutom lär äggen bli mer lättskalade om man kyler ner dem ordentligt.

 
Ingen bild

Oscar

30 juli 2008 11:43

Angånede ägg och skalning. Här kommer min egen, helt empiriska och icke 100%-iga teori. Ägg som man direkt efter kokning snabbt kylt ner i kallt vatten är mycket lättare att skala jämfört med ägg som svalnat långsamt.

 
Ingen bild

d

30 juli 2008 12:02

Nu har jag tyvärr inte svaret på frågan, men jag kan ändå hjälpa dig här...

Om du efter att kokat ditt ägg direkt kastar ner det i ett kallt vattenbad (alternativt håller det nykokta ägget under en kall vattenstråle ett tag) så ska du se att det går lättare att skala det sedan.

Nåt mer?

 
Ingen bild

Mackan

30 juli 2008 12:17

Jag har hört någonstans att det hänger på äggets färskhet. Ju färskare ägg - desto mer svårskalat!

 
Ingen bild

Filip

30 juli 2008 13:28

Gamla ägg är lättare att skala. Skabbigt men sant.

 
Ingen bild

HolgerDanske

30 juli 2008 13:30

beror på om de ær færska eller inte. Færska ær svårskalade. Simple as that

 
Ingen bild

E

30 juli 2008 13:49

Ju färskare ett ägg är desto svårare att skala.

 
Ingen bild

Mange

30 juli 2008 14:28

Svar 1: Folk spolar inte äggen i kallt vatten -> svårskalat. Vanligt problem hemma hos ovana äggkokare.
Svar 2: Äggen får ligga för länge efter spolningen -> svårskalat. Vanligt problem på hotellfrukostar
Svar 3: Färskare ägg är mer svårskalade än lite äldre ägg, så allt annat lika kan detta bli skillnaden mellan ett lättskalat och ett svårskalat ägg.

När jag kokar ägg hemma har jag aldrig skalningsproblem, jag spolar ordentligt och länge med kallt vatten, har aldrig speciellt färska ägg och äggen äts inom några minuter efter tillagningen...

 
Ingen bild

Diana

30 juli 2008 15:03

Snackar vi verkligen om ägg?

 
Ingen bild

Jonas Carlsson

30 juli 2008 19:11

Om du låter hönorna sova på bolsterdun skall du se att de värper lättskalade ägg.
Många äggproffs här förresten...

 
ChristerS

ChristerS

30 juli 2008 19:36

Hej Jonas, det är som många ovan säger. Färska ägg är svårskalade. Vi har höns så jag vet! Det visar hur gamla ägg som säljs i affärerna. Jag skulle gissa att det behövs c:a en vecka för att dom ska vara lättskalade!

http://redhorse.typepad.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Colting - 22 oktober 2010 09:53

Från och med i eftermiddag så bloggar jag på http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/ ...

Av Jonas Colting - 17 september 2008 15:39

Internet á la traudlaus finns absolut inte i den lilla enklaven av on som jag ar pa. Jag skriver pa en stor och konstig stationar dator som snarare ser ut som ett videospel eller sa... Darfor blir det tunt pa Coltingblogg denna veckan. Semester pa al...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 21:10

Jag har skrivit en artikel om Ö till Ö som finns att läsa på Slowtwitch; http://www.slowtwitch.com/Features/Island_To_Island_-_The_toughest_one-day-race_in_Sweden__524.html Engelsk läsövning! ...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 15:33

I fredags flög jag till New Jersey för att träffa Dr Phil och initiera ett coach/client-samarbete med honom.. Jag pratar alltså om "the other Dr Phil"; dr Phil Skiba som är en mycket välrenommerad idrottsläkare och triathloncoach. Efter 18 års egenco...

Av Jonas Colting - 11 september 2008 22:51

  Google Translator gör verkligen ett bra jobb! Vem har varit svenskspråkskonsult egentligen; Dr Alban?     Notes from the redaktionsmötet on planning for Saturday's sports broadcasts;    - Annika Sörenstam played his last Danish competition last...

Ovido - Quiz & Flashcards