Direktlänk till inlägg 23 augusti 2008

OS-reflektion dag 13

Av Jonas Colting - 23 augusti 2008 16:21

Efter att ha läst diverse olika krönikor de senaste dagarna så verkar de flesta hålla Usain Bolt som spelens kung framför Michael Phelps.

Det främsta skälet verkar vara att det har gått inflation i simningens alla grenar och sträckor och att det då bjuder Phelps så många fler tillfällen att vinna.

I beg to differ!

Har man någon som helst koll på sin simning, vilket ett försvinnande litet antalet journalister och krönikörer har, så inser man att skillnaden mellan simningens olika grenar är milsvid! Kravprofilerna för att vinna endera 400 medley, 200 frisim eller att simma 100 fjäril i en vinnande lagkapp är väldigt annorlunda och det ska till en fullständigt extraordinär atlet för att behärska en sådan bredd; en atlet av Phelps dignitet!

Man ska också ha klart för sig att Phelps sannolikt vunnit även 400 fritt och iallafall tagit medalj på både 200 rygg och 1500 fritt om det inte redan var så att hans schema var späckat....

Och varför skulle friidrotten erbjuda Bolt färre chanser än Phelps?

Sätter man Bolt i Phelpskt perspektiv över arbetstider och grenvariation så borde och skulle han även vinna 400 och till och med 800 meter samt 4x400 meter. Dessutom kan väl karl´n hoppa längd? Om inte så är ju den kombinationen som bekant inte helt ovan för de bästa sprinterlöparna i världen.

Lyckas Bolt med den bedriften och vinner sju guld vid nästa spel så ska jag erkänna honom som världens bästa idrottsman; fram till dess regerar Phelps!

 
 
Ingen bild

Micke

23 augusti 2008 17:04

Gjorde inte Marion Jones något liknade försök för några år sedan?

 
Ingen bild

Flow

23 augusti 2008 17:54

Couldn't agree more: Phelps rules!!

 
Ingen bild

Erik

23 augusti 2008 19:23

Hmnja, en viktig skillnad är väl hur påfrestande de olika sporterna är på kroppen. Man hör betydligt oftare om trasiga sprinters än om simmare. Så att begära att en löpare ska hålla elitklass på mer än 2-3 distanser är nog att önska sig ngt slags industrirobot.
Bolt slår dessutom världsrekord som sagts vara omöjliga. Det har knappast Phelps gjort än.

Meeeen... En idrottsman av Coltings kaliber borde hålla sig över jämförandet. Bolt OCH Phelps är totalt outstanding i sina respektive områden och bör därmed hållas ca. jämbördiga.

 
Ingen bild

Pelle

23 augusti 2008 19:45

Må vara att Phelps är kung men är det inte ett svaghetstecken för simningen när en person kan dominera i en massa simsätt och distanser. Borde det inte vara så att de som specialiserar sig på en distans/simsätt blir bättre på det än en som simmar allt??
Vad vet jag...

 
Roger

Roger

23 augusti 2008 21:41

Nu är du allt ute å cyklar för en gångs skull, går inte på något somhelst vis att jämföra olika distanser i simning med olika distanser i löpning. Sen så tycker jag för min del att dom är precis lika makalöst duktiga båda 2.

Fortsätt ditt kanon jobb Mr Colting

http://mskroggan.blogg.se

 
Berglund

Berglund

23 augusti 2008 23:15

Glöm Phelps, glöm Bolt, spelens kung heter Kenenisa Bekele. Punkt.

http://berglundbloggar.wordpress.com

 
Ingen bild

sprintern

23 augusti 2008 23:41

Jag blir inte förvånad av att Colting försöker jämföra Phelps med Bolt. Det vet vi ju alla att världens talangfulla tjejer och killar i åtta- till tolvårsåldern drömmer om att bli simstjärnor istället för tråkiga sprinterns eller än värre fotbollsspelare, eller hur?

Colting har ju t.o.m fört på tal att triatleter skulle sitta på nyckeln till att förbättra den fotboll vi får se idag. Konstigt att ingen lyssnar.

 
Ingen bild

Pär

23 augusti 2008 23:52

Phelps satte världsrekord i sju av åtta grenar.Han sänkte vissa rekord med flera sekunder.Flera av tiderna ansågs vara omöjliga för några år sen
Jag är fortfarande imponerad av Bolt men som sagt 3 i jämförelse med 8..Hade han tagit 400 då hade han börjat närma sej

Båda killarna är helt klart fenomen
Phelps är den störste inom simningen genom alla tider och Bolt om han inte redan är det med tanke på sina två rekord o 3 guld iaf på god väg att bli det..kör han 400 på nästa OS kanske han lyckas med nåt historiskt

 
Ingen bild

Fredrik H

24 augusti 2008 10:22

Nog om OS reflektioner nu, även om dom är bra! Mycket intressantare är att få höra hur uppladdning inför VM har gått och hur formen är!?=)

 
Ingen bild

sprintern

24 augusti 2008 11:28

Ok det är åsiktscensur som gäller alltså, dvs läsintresset = noll komma noll. Morsning.

 
Ingen bild

Stefan Manning

24 augusti 2008 12:36

Hmmm... Du har en poäng där. Har inte sett det hela ur den synvunkeln...

 
Ingen bild

Stefan

24 augusti 2008 13:11

De kanske skulle införa olika löpstil som grenar i OS då så att Bolt kan ta lika många guld som Phelps? T ex 100 meter grodhopp, 100 meter springa baklänges, 200 meter hopp på vänsterben...
Vad gäller simning har jag bara en åsikt oavsett distans: Fortast imål vinner, simma hur f-n ni vill!

 
Ingen bild

Niclas

24 augusti 2008 16:27

Micke> Men sen har hon varit med i 2 dopingskandaler oxå.

Erik> Hur många lopp gjorde Bolt jämfört med Phelps? Sen vad har skadefrekvens med prestation att göra? Bara för att man inte blir skadad av simning betyder inte det att man blir sliten i kroppen.

 
Ingen bild

Peter

24 augusti 2008 18:05

Jo, Marion Jones skulle ta 5 guld; 100, 200, längd, 4x100 och 4x400. Men hon fick 3 guld och ett brons. Hon fick inte springa långa stafetten har jag för mig...

 
Ingen bild

Nicklas Medin

24 augusti 2008 21:29

om bolt fått springa 100 meter baklänges och 200 meter indianhopp så hade han oxå haft 8 guld... Och enligt ditt resonemang om viktklasser i brottning etc...
Borde man inte då bara simma det som är det snabbaste sättet på en viss distans.. För med ditt resonemang är det ju jävligt töntigt att simma på rygg.. det är ju som om man skulle ha 100 meter kräftgång eller marathon baklänges...

 
Ingen bild

Steff

25 augusti 2008 07:59

Men samtidigt, Jonas. Du som förespråkar slopandet av viktklasser i brottning och boxning. Varför håller simsporten på och larvar sig med olika simsätt. Simma en given sträcka hur du vill. Först i mål vinner. Bröst-, fjäril och ryggsim är väl simningens motsvarighet till friidrottens gång?

Både Phelps och Bolt är fantastiska atleter men Bolts insatser berörde mig mer.

 
Ingen bild

Tysken

25 augusti 2008 08:38

Grattis till SM-bronset! Ser fram emot en race report!

 
Ingen bild

Marcus

25 augusti 2008 10:30

Hörde en intervjumed Stefan Nystrand där han kände sig lite "sliten" efter försöken på 50 fritt. Herregud - vad ska då inte Phelps känna sig efter sitt mastodont-OS?

 
Dick

Dick

25 augusti 2008 18:40

Det är ju viss skillnad på konkurrens mellan löpning och simning. Hur många simhallar/bassänger finns det i Afrika eller Karibien?

http://dickbengtson.blogspot.com

 
Ingen bild

krylbo-expressen

25 augusti 2008 19:22

phelps... matrialvinst.

 
Pregart

Pregart

25 augusti 2008 23:20

Har du läst vad som sägs om kost på www.uppladdningen.se ?
Det är väl precis det tänket du inte håller med, eller?

http://Pregart.blogg.se

 
Ingmarie

Ingmarie

25 augusti 2008 23:28

Du vet inte vem jag är (?) men du har i alla fall blivit "nominerad" på min blogg! :-)
http://nemonisimors.com/blog2/?view=entries&entryid=406

http://nemonisimors.com/blog2

 
Ingen bild

Anna

26 augusti 2008 09:02

Håller fullständigt med. Diskuterade dethär hemma vid middagsbordet och de som tycker att Bolts prestation är större kan ju ta sig till närmaste simbassäng och försöka börja med att simma ett reglerätt bröstsim, efter det kan man börja med att försöka orka 25m fjärilsim. Sen kan diskussionen börja om vem som gjort den största prestationen. Med detta vill jag inte på något vis undervärdera Bolts prestation. Han är en showare av stora mått och kul att se på. Klart att han blir pressens gulle gris. Lite i stil med var Carro var förut.

 
Ingen bild

Colting

26 augusti 2008 12:17

-Sprintern; Ja jo, självklart vill alla små barn bli lårfeta bollspelare med lämmel-beteende och Inga Gill-lookalike syndrom.
Om ingen "lyssnar" på mina åsikter om fotbollsträning (vilket inte var min avsikt ändå) bevisar bara min poäng om inavel och navelskådande.

 
Ingen bild

Colting

26 augusti 2008 12:19

-Dick; det är en missuppfattning att friidrotten är större än simningen.
OK att löpning är extremt grudläggande men isåfall distanslöpning och inte sprint. För att inte tala om hopp och kast; hur många utövar de grenarna i exempelvis Sverige? Finns det ngn som motionshoppar stav eller tresteg?

 
Ingen bild

Colting

26 augusti 2008 12:20

-Nicklas Medin och Steff;
....lika larvigt som att springa över hinder och häckar

 
Dick

Dick

26 augusti 2008 12:47

Ny talade jag bara om löpning. Tror nog att även sprint är grundläggande historiskt. Tänk på alla jagande stenåldersmänniskor för att inte tala om när de själva blev jagade av rovdjur.
F ö skulle jag gärna se dig som fystränare i ett fotbollslag, vet av egen erfarenhet att fysträningen i allmänhet är för mesig.

http://dickbengtson.blogspot.com

 
Ingen bild

Bjrrn

27 augusti 2008 20:41

Äsch, ur ett historiskt perspektiv så är simning en perifer överklass-syssla. Hur länge har folk simmat för nöjes skull? Hundra år? Ser man till antikens olympiska spel är den enda "riktiga" sporten sprintlöpning: 100 m, 200 m, 400 m och 3000 meter i full rustning med sköld och hjälm. Fast tyvärr är den sistnämnda bortplockad från programmet. Varför gjorde de förresten det?

 
Ingen bild

rosen

28 augusti 2008 22:46

vad tror colting om träningsformen som beskrivs på www.crossfit.com? Något att ha för motionärer eller elitidrottare?

 
Niclas_B

Niclas_B

29 augusti 2008 12:13

Det går omöjligt att ta ifrån Phelps hans bedrift men man måste sätta det i proportion till antal utövare och det allmänna intresset och då är jag rätt övertygad om att den samlade opinionen håller Bolts insatser som högre. Och sättet han dominerar på är helt otroligt. Nu satsade Phelps mot att ta så många guld som möjligt och fick ju full pott. Att ta 8 OS guld i någon annan disciplin än simning är ju omöjligt. Med tanke på Bolts överlägsenhet så är det ju inte omöjligt att han även skulle haft chansen på 400 och den långa stafetten. Sen förstås också längd. Med en toppspeed på 46 km/h så borde det ju rimligtvis kunna bli lite resultat! ;-)
Men, nu rann det iväg lite, så gör man ju sin egen uppfattning. Många har Phelp som nr. 1 och många har Bolt som nr. 1. Skulle alla tänka likadant så blir det inte mycket till utveckling! Ät mer kolisar! ;-)

http://niclas-b.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Henrik Egnell

29 augusti 2008 15:38

Hej Jonas!

Att ens jämföra två helt otroligt duktiga idrottsmän är ju helt befängt. Nu är inte den kritiken riktad mot dig utan till hela idrottsetablissemanget- att alltid hålla på att jämföra…Phelps är världens bästa allroundsimmare- Bolt är världens bästa sprinter punkt.

Om man nu måste ranka prestationerna är Bolts prestation givetvis större. Av flera skäl.

Största grenen inom simningen är ju tveklöst 100 meter fritt och det hade varit häftigt om Phelps hade ställt upp på den distansen i OS. 1 guld på 100 meter fritt hade ju lätt kunnat bytas ut mot några av hans guld i lagkapp och medley. Det där kommer alltid att finnas i mitt bakhuvud- ”Phelps måste vinna 100 m fritt…” Jag tror helt ärligt att Phelps hade fått ännu mer respekt om det inte hade funnits så många lagkapper på programmet. Nu är det ju iofs inte Phelps fel att det är så många grenar. Ni som tycker att man kan jämföra 4*100 m fritt & 4*100 m fritt i lagkapp med 4*100 meter och 4*400 meter i stafett är exkl. Colting förmodligen innebandyspelare.

I den moderna idrottshistorien har ju dessutom Spitz mer eller mindre gjort samma sak som Phelps medan ingen sprinter varit i närheten av Bolts prestation.

Sedan är ju faktiskt 100 meter i OS det största en individuell idrottsman kan vinna ur ett marknadsperspektiv (flest tittare, störst reklamintäkter, mest ihågkommen, störst bevakning bland journalister etc. etc.) Detta får inte heller negligeras.

I övrigt önskar jag dig lycka till på Söndag. Ska sitta och skrika framför datorn! Hade dock hellre sett dig på Olympisk distans i Peking ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Colting - 22 oktober 2010 09:53

Från och med i eftermiddag så bloggar jag på http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/ ...

Av Jonas Colting - 17 september 2008 15:39

Internet á la traudlaus finns absolut inte i den lilla enklaven av on som jag ar pa. Jag skriver pa en stor och konstig stationar dator som snarare ser ut som ett videospel eller sa... Darfor blir det tunt pa Coltingblogg denna veckan. Semester pa al...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 21:10

Jag har skrivit en artikel om Ö till Ö som finns att läsa på Slowtwitch; http://www.slowtwitch.com/Features/Island_To_Island_-_The_toughest_one-day-race_in_Sweden__524.html Engelsk läsövning! ...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 15:33

I fredags flög jag till New Jersey för att träffa Dr Phil och initiera ett coach/client-samarbete med honom.. Jag pratar alltså om "the other Dr Phil"; dr Phil Skiba som är en mycket välrenommerad idrottsläkare och triathloncoach. Efter 18 års egenco...

Av Jonas Colting - 11 september 2008 22:51

  Google Translator gör verkligen ett bra jobb! Vem har varit svenskspråkskonsult egentligen; Dr Alban?     Notes from the redaktionsmötet on planning for Saturday's sports broadcasts;    - Annika Sörenstam played his last Danish competition last...

Ovido - Quiz & Flashcards