Alla inlägg den 31 augusti 2008

Av Jonas Colting - 31 augusti 2008 18:47

Imorgon kommer en längre rapport för jag äter en snabb buffé och skriver detta samtidigt innan jag ska på prisutdelning.

Då kommer en utförlig snyftarhistoria om de besvär jag har haft den senaste månaden sedan jag ramlade/halkade/snavade när jag åskådade Kalmar Triathlon och skadade ryggen. Det har varit allt från baksida lår, ljumskar, matsmältningsbesvär och nu senast en ischiasliknande åkomma på grund av detta. Mitt team hemma i Borås har jobbat övertid med detta men tre dagar innan loppet kunde jag bokstravligen inte springa överhuvudtaget när jag hade anlänt till Holland. Jag var minst sagt orolig.

Dock lokaliserade jag en osteopat i Amsterdam som var guld värd! Under två timmar jobbade han så att svetten rann och masserade muskler och mekade med SE-leder och L4 L5-kotor så att det smattrade mellan väggarna.

Sedan har landslagets Janne Massör följt upp detta med två eller tre kortare behandlingar varje dag och miraklet skedde att jag kunde springa igår; om än stelt och idag på loppet så var det golden! För första gången på en månad sprang jag idag utan strama baksidor, ljumskar eller konstig känsla i benen för att inte tala om att jag inte kände ett jota av någon ischias eller felplacerad ryggkota.

Loppet i korthet bestod av att jag simmade sämre än sämst och blev helt lemlästad i simstarten där samtliga tävlande simmade in mot mitten där jag låg. Tumult, stora vågor och noll sikt i innanhavet samt en alldeles för lång bana gjorde att simtiderna var sjukt dåliga och jag var evigheter efter i en andragrupp och på typ 15:e plats ut på cykeln.

Väl på cykeln så hade jag trycket direkt och körde de första 60 km på 1.24 och avancerade stadigt. Andra varvet var också bra och jag växlade som 10:a till löpningen.

Efter en inledande shuffle med spänd buk och obefogad oro över eventuella symptom i ben/rygg så släppte allt och jag bara sprang sprang sprang allt vad jag hade. Jag hade lite håll mellan 16 och 18 kilometer men kunde sedan släppa på afterburnern och jobbade tokigt hårt de sista fem kilometerna och lyckades plocka två placeringar de sista tre kilometerna och höll farten ända in i kaklet. Shit vad trött jag var!

Men jag har så vitt jag vet den snabbaste löptiden eller möjligtvis den näst snabbaste då fransmannen som vann också rann på. Pasi trodde att jag hade 1.48 vilket stämmer med vad jag hann se på scoreboarden också och isåfall är det ju enastående med tanke på att det dessutom var augustis varmaste dag med 28-30 grader. Typiskt att den kom idag! Hösten var ju här och det var ju perfekt och hunky-dory.

Så ligger det till i korthet. Jag är mycket glad och nöjd med mitt lopp och min insats och även med min placering för tidigare i veckan trodde jag inte ens att jag skulle kunna vara med utan ville helst bara krypa ned gråtande under täcket istället.

Skapa flashcards