Direktlänk till inlägg 15 september 2008

Dr Phil är min nya coach!

Av Jonas Colting - 15 september 2008 15:33

I fredags flög jag till New Jersey för att träffa Dr Phil och initiera ett coach/client-samarbete med honom..

Jag pratar alltså om "the other Dr Phil"; dr Phil Skiba som är en mycket välrenommerad idrottsläkare och triathloncoach.

Efter 18 års egencoaching så känner jag att det är dags för en förändring. Inte för att jag inte tror på mina egna metoder för det gör jag och det har gått så bra som jag kan begära med de tämligen begränsade verktyg som mina egna förutsättningar har givit mig. Snarare är det så att alla behöver en mentor, lärare, coach, instruktör, inspiratör eller ett bollplank i någon form. Det är i längden väldigt svårt att objektivt utvärdera och råda sig själv utan att färgas av:

-erfarenheter; jag gjorde så här 2002, 2004 och 2005 och det gick bra så jagska göra likadant fast lite mer och lite hårdare.

-osäkerhet; långt eller hårt? långt och hårt? kort och lätt? lätt och hårt? hårt och hårt? långt och långt? ...och hur känner jag mig egentligen och vart står jag nu och vart siktar jag? egentligen? ..och ska jag inte bara åka till Dunkin´Donut istället?

-ambition; jag vill jag vill jag vill jag vill! Att träna det som man bör göra utefter de krav som verkligheten dikterar och det som man vill göra baserat på högtflygande ambitioner är oftast väldigt olika...
Det är därför som även duktiga och erfarna triathleter, som kanske också själva coachar (Gordo, Peter Reid, Lovato, Mark Allen etc) har eller har haft egna rådgivare för man kanske är duktig på att råda andra men mindre så om sig själv.

Så nu ser jag fram emot att slippa våndas och brottas lika mycket med mina egna ambitioners kamp mot förnuft och verklighet och helt enkelt sätta mitt förtroende till Dr Phil. Jag kommer givetvis att vara väldigt delaktig i processen och det var också därför som jag flög över från Toronto för att träffa honom och dra upp riktlinjerna tillsammans.

Läs mer på www.physfarm.com


För de som är intresserade av att skaffa sig en coach bör tänka på följande:

-hur kunnig är coachen? kompetens? erfarenhet? referenser?

-vilken filosofi anammar coachen?

-tillgänglighet ; kan du ringa då och då? E-maila och få svar per omgående?

-arbetsbelastning; se upp för överarbetade amerikanska hypade coacher med tusen age-groupers..Du kommer bara att få ett träningsprogram modell 1A utan personlig touch. Dessutom kommer du inte ens att få "the coach" utan någon av den namnkunniges mindre namnkunniga anställda som oftast inte vet mer om triathlon än vad du själv gör...

-pris; för 100-200 dollar är detta precis vad du för; för att en sådan coach ska kunna tjäna pengar så kommer han att coacha +20 personer eller mer. Hur mycket fokus tror du att just du får?

Lägg istället +500 dollar på någon som verkligen lägger ned tid på just dig. Visst, det kanske är dyrt men kunskap och kompetens kostar.

Och en duktig persons tid kostar! Det är bara i SISU-idrottens Sverige vi inbillar oss något annat med föreningsslivets ideella arbete och luftmadrass i sovsal..

När jag själv kommer att engagera mig mer i coaching så kommer jag att ta riktigt bra betalt men bara jobba med max tre personer åt gången och över en tidsperiod på minst åtta månader.


 
 
Ingen bild

Thomas

15 september 2008 18:10

Låter spännande. Kort fråga skulle inte du ha tävlat i helgen, hur ser närmaste framtiden ut?

 
Åsa

Åsa

15 september 2008 19:49

Bra inlägg! Funderar själv på att skaffa en coach igen och de var bra tips.

http://www.laddaskafferiet.blogg.se

 
Ingen bild

sprintern

15 september 2008 21:06

Du kan vara helt lugn Jonas, din framtid som coach kommer att leda till berömmelse och rikedom.

Du ringer bara upp Barcelona, Real Madrid eller nån annan storklubb i fotboll och avslöjar framgångsrecepten. Pengar finns det gott om där ska du veta.

Vilket värde för Barca om du kunde få riktig fart på Leo Messi och grabbarna.

Du har ju sagt att utvecklingspotentialen finns där minst sagt, eller hur?

Här kan vi snacka lönsamhet jämfört med att jobba med fattiga triathleter.

 
Ingen bild

ST

17 september 2008 21:00

Nu blir det väl mycket diagram i bloggen;-)?

 
ultraschmultra

ultraschmultra

19 september 2008 07:13

Det där är så intressant, varför är folk så otroligt snåla med sånt just inom idrotten?! (Eller i alla fall löpning är vad jag har erfarenhet av). En gång i tiden sysslade jag med dans, och man hostade gladeligen upp några tusenlappar för att ta workshops med fina gästlärare. Jag reflekterade inte en sekund när det var dags att pröjsa 300 spänn för en Pose-klinik - men ingen annan jag känner var beredd att lägga ner samma summa på en löphelg.

http://gullfot.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Colting - 22 oktober 2010 09:53

Från och med i eftermiddag så bloggar jag på http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/ ...

Av Jonas Colting - 17 september 2008 15:39

Internet á la traudlaus finns absolut inte i den lilla enklaven av on som jag ar pa. Jag skriver pa en stor och konstig stationar dator som snarare ser ut som ett videospel eller sa... Darfor blir det tunt pa Coltingblogg denna veckan. Semester pa al...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 21:10

Jag har skrivit en artikel om Ö till Ö som finns att läsa på Slowtwitch; http://www.slowtwitch.com/Features/Island_To_Island_-_The_toughest_one-day-race_in_Sweden__524.html Engelsk läsövning! ...

Av Jonas Colting - 11 september 2008 22:51

  Google Translator gör verkligen ett bra jobb! Vem har varit svenskspråkskonsult egentligen; Dr Alban?     Notes from the redaktionsmötet on planning for Saturday's sports broadcasts;    - Annika Sörenstam played his last Danish competition last...

Av Jonas Colting - 10 september 2008 18:54

Anteckningar från redaktionsmötet om planeringen inför söndagens sportsändning;   -Annika Sörenstam spelade sin sista danska tävling förra helgen och vi täckte in det. Nu ska hon spela för sista gången i…..Georgien. Skicka dit en reporter! -Fo...

Skapa flashcards