Alla inlägg den 9 mars 2008

Av Jonas Colting - 9 mars 2008 00:52

Jag simmade faktiskt ett riktigt bra lopp över 400 fritt idag på masters-SM.

Jag och Tomas gick head-to-head i näst sista heatet och han matchade mig till 4.26 efter en öppning på 2.10

Han fick en liten lucka mellan 250 och 350 meter men jag närmade mig på slutet men kom inte ikapp och han klockades för 4.25 nånting...

Baserat på hur vi simmade igår på 800 meter (där han slog mig med 13 sek..) så känns det som om jag överpresterade en aning samtidigt som Tomas var sliten. Dock ännu ett guld och svenskt och nordiskt rekord i 40-44 klassen för honom. Jag kom tvåa i min klass på 400 och jag vann gårdagens 800...

Och jag har också ytterliggare en fjäder att fästa i hatten! Jag har precis kört hem från Linköping all fired up on coffeine and sugar med avsikt att cykla ett habilt distanspass i morgon istället för att stanna och simma 100 fritt. Och jag grunnade på tider som flytt och piskade fram mina gamla träningsannaler ur förrådet nu miss i nassen.

Och precis som jag misstänkte sådet var det här det snabbaste 400 metersloppet som jag gjort sedan 1997! Och både 400 och 800 simmade jag fortare under årets masters-SM än vad jag gjorde under mitt första masters-SM 1998. 9.20 mot 9.26 på 800 fritt och 4.26 mot 4.29 på 400 fritt.
Alltså är jag i grund och botten en bättre simmare vid snart 35 års ålder än vad jag var vid 25! Ändå hade jag betydligt mer av naturlig fart då. 25.82 på 50 fritt för tio år sedan var knappt under 27 sekunder i morse även om jag klockades för 26.24 på en flygande sträcka i lagkappen....

Anledningen till att jag simmar bättre 10 år senare är givetvis att jag tränar smartare och bättre idag än vad jag gjorde förr....

Om jag nu bara håller mig borta från Stadsparksbadet i fortsättningen så kommer det nog att kunna gå riktigt bra!


Nedan har vi Fredrik Lindström-projektet ifrån tiden då det begav sig.....


Ovido - Quiz & Flashcards