Alla inlägg den 1 september 2008

Av Jonas Colting - 1 september 2008 14:59

Jag är redan hemma i Sverige efter att med en minuts marginal hunnit med planet på Schiphol. Jag och brorsan rusade in (nåja, så gott jag kunde) 9.37 med vårt plans avgångstid 10.00 9.38 stängde de incheck och vi var golden!

Väskorna får åka minibuss.

Jag ser att jag i förra inlägget trots allt gav en ganska uttömmande bild av mina vedermödor inför gårdagens lopp men jag har lite mer kött på benen om själva loppet nu.

Jag simmade dåligt efter mycket turbulens i början men på cykeln snittade jag 42.8 km/tim över 120 km och sedan 3.36 min/km över 30 km löpning. I den värmen som rådde igår är jag grymt nöjd med det.

Jag sprang inte fortast utan hade tredje tid och de minuterna tappade jag enligt splittarna de första tre kilometerna då jag hade hemska håll- och bukspänningsproblem. Från sista mellantiden och hem så hade jag klart bäst löptid.

Tydligen var det en mycket fin livesändning via ITU´s hemsida men de som satsade sina kort på arrangörens hemsida fick nog inte reda på mycket; den är f ö fortfarande ouppdaterad.

Hursomhelst så är jag fortfarande mycket nöjd med min insats med den senaste månadens och i synnerhet den senaste veckans problem. Visst ville jag vinna och jag tränar med inställningen att försöka vinna hellre än att "säkra" en 10:e plats. Alla som kan något om konditionsträning vet att denna ambition kan vara något av ett tveeggat svärd som lika gärna kan förgöra en själv på vägen och att oftast är en 95%-ig satsning att föredra för de sista fem procenten satsning kan kosta så oerhört mycket om man inte får spelat rätt kort på handen..

Det är synd bara att så många tror att jag är besviken eller jag faktiskt gjorde ett dåligt lopp. BT placerar mig på en enspaltare på kanten med rubriken "Colting missade chansen" medan man kör helsida om någon innebandykris, motorsport och ett uppslag inför en Elfsborgsmatch. Inför alltså...

Jag har inte helkoll men jag vet inte hur många idrottare Borås har som kommer femma på ett VM varje år men det kan inte vara så många....

Men det är väl värt en enspaltare med negativ rubrik; tack för den.

Att det nu trots allt fungerade så bra som det gjorde kan jag givetvis också tacka vårt team på plats som gjorde livet lättare att leva innan och under loppet; min bror som på bild också visar en yogapose, fk Christian Kirchberger och Janne Massör (som faktiskt heter Nilsson) och så Ted som hade en tråkigt tung dag i solen igår.

Nu blir det downtime i veckan innan det är dags för mera sport.

Skapa flashcards