Alla inlägg den 8 september 2008

Av Jonas Colting - 8 september 2008 10:55

Jag ämnade att kommentera varje sträcka i föregående inlägg om Ö till Ö samt ge en djuplodande analys och i detalj relatera till de färgstarka intryck och vedermödor vi genomled igår...

Men, jag måste gå på spa nu! Det gäller att utnyttja faciliteterna på hotellet när chans ges. För sedan blir det flygplan och hårt arbetande deodoranter. Dessutom vill jag verkligen i både tanke och handling betona hur lite skogsmulle jag är och hur mycket hudkrämsbekletad glamourgamäng jag egentligen är.

Så de som tror att en duktig triathlet som vinner Ö till Ö också har embryot i sig till dylika vedermödor in the world of skavsår, scoutknopar och sömnbrist som hårda äventyrstävlingar i typ Hebriderna; fogeddabodit!

Jag vill inte ens se en skog utan stig eller otuktad natur i allmänhet förrän jag besökt minst tio spa´s och njutit av civilisationens alla frukter i överflöd. Det inkluderar hudkräm och asfalterade vägar.

Av Jonas Colting - 8 september 2008 09:44

Sitter på Scandic Anglais med jämna plågor i mina lemmar och avnjuter en buffet medan jag idlar min tid fram till att jag ska vallfärda till Arlanda för vidare transport till Toronto.

Här kommer en kort punkt-till-punkt redovisning av gårdagens sträckor för den som är intresserad.

Starten gick klockan 06.15 från Sandhamns Seglarhotell och det var en kvart efter schemat då vi fick vänta på att en Finlandsfärja skulle passera genom första simsträckan..

Vädret var bra; ca 13 grader och uppehåll och väldigt lite vind initialt. Det var dock blött i terrängen efter lördagens skyfall av rent bibliska mått.

Vår respektive utrustning var följande;

-Craft triathlonbyxa

-Craft underställ kortärmat

-kortskaftade strumpor

-en helvetes massa vaselin

-långärmad våtdräkt med avklippta ärmar och ben; strax nedanför knä respektive över armbågen. Jag hade en X-terra, Pasi en Ironman Wetsuit

-dubbla madmössor för mig och neoprenhuva för Pasi

-simglasögon

-skor; Innov8 220 gram orientering/multisport-sko för Pasi och jag hade Sauconys nya tävlingssko; ett sista-minuten-val då min bror under en torsdagsjogg påpekade att det andra paret av samma sko som jag hade och som han sprang i faktiskt hade grymt bra traktion på en hal bro som vi sprang över...Så de, i vanlig ordning när det gäller hypade skor, högt byggda skorna av modell Salomon som jag i desperation införskaffat lämnade jag därhän

-varsin midjeväska med kombinerad vätskeblåsa. Där förvarade vi också obligatorisk utrustning som första förband, karta, kompass, extra simglasögon och badmössa, några gels, GPS-sändare, visselpipa. I blåsan hade vi ca 8 dl gul Vitargo.

Jag hade också pulsmätare och klocka på mig.


1 Löpning Sandön 1400m

1 Simning Sandön-Vindalsö 1650m

2 Löpning Vindalsö 700m

2 Simning Vindalsö-SkarpRunmarö 300m

3 Löpning Skarp Runmarö 3000m

3 Simning Skarp Runmarö- Rönnkläppen 400m

4 Löpning Rönnkläppen 200m

4 Simning Rönnkläppen-Runmarö 500m

5 Löpning Runmarö-Storön 8700m

5 Simning Storön-Risselö 280m

6 Löpning Risselö 800m

6 Simning Risselö-Munkön 300m

7 Löpning Munkön 1500m

7 Simning Munkön-Käckskär 1000m

8 Löpning Käckskär 500m

8 Simning Käckskär-Nämdö 500m

9 Löpning Nämdö 7000m

9 Simning Nämdö-Mörtö 200m

10 Löpning Mörtö 3400m

10 Simning Mörtö-MörtöKlobb 220m

11 Löpning Mörtöklobb 400m

11 Simning Mörtöklobb-Mörtö Bunsö 1400m

12 Löpning Mörtö Bunsö 2500m

12 Simning Mörtö Bunsö-Kymmendö Bunsö 200m

13 Löpning Kymmendö Bunsö 1700m

13 Simning Kymmendö Bunsö-Getskär 970m

14 Löpning Getskär 200m

14 Simning Getskär-Kymmendö 225m

15 Löpning Kymmendö 2800m

15 Simning Kymmendö-Ornö 140m

16 Löpning/Cykling Ornö 16700m

16 Simning Ornö-Kullbäling 140m

17 Löpning Kullbäling 350m

17 Simning Kullbäling-Långbäling 350m

 18 Löpning Långbäling 1700m

18 Simning Långbäling-Mellankobbarna 100m

19 Löpning Mellankobbarna 200m

19 Simning Mellankobbarna-Järnholmen 180m

20 Löpning Järnholmen 200m

20 Simning Järnholmen-Utö 100m

21 Löpning Utö-MÅL 2500m

Skapa flashcards