Direktlänk till inlägg 2 februari 2008

Vad var det jag sade!

Av Jonas Colting - 2 februari 2008 11:58


http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article1752037.ab


..och det visar att anledningen till att Allsvenskan är en av Europas sämsta ligor inte bara beror på att spelarna har på sig två vänsterskor och gärna är lite ovän med bollen (hjälp, nu fick jag bollen, bäst att spela den snett bakåt och bli av med den..) utan att man, faktiskt, också är sämre tränade rent fysiskt.

Det är ju en påtaglig knäpp på näsan till alla de "experter" som alltid förnumstigt hävdar att svenska spelare är så bra fysiskt förberedda. Jämfört med vad då? Korpserien i innebandy eller?

Men det är klart, på några timmars varannandags-träning där halva tiden ägnas åt att plocka koner, tejpa vader och titta på tekniktavlan så kanske man inte kan begära att man, gubevars, ska hinna med att ägna sig åt BÅDE teknik och kondition. Och styrka. Och rehab. Och spelträning. Och taktik. Och individuell träning.

Själv har jag, i all min duktigifierade självgodhet dagen till ära, simmat 10500 meter (50x200 med lite avsim) med start 07.10 i vad som måste anses vara ett under av viljestyrka och stoicism. Nu sitter jag hemma och klappar mig själv på axeln i ren narcissism vilket också tar sig uttryck i att jag beundrar mina simstarka latissimus i spegeln när jag kommer åt. Självklart går jag runt med bar överkropp och "ångar av".

Klockan 14.30 blir det distanslöpning i två timmar och sedan ska jag ägna kvällen åt att smörja in kroppen i bodybutter och spegla mina flexade vader. Det ska bli kul.

 
 
Ingen bild

fito

2 februari 2008 12:46

det vore kul att veta vad de menar med " lite grisigare försäsongsträning"...

 
Ingen bild

Marcus

2 februari 2008 13:51

Med tanke på hur bra tränad du är Jonas, skulle du vara grym i fotboll.

 
Ingen bild

Micke K

2 februari 2008 16:06

Kan du inte ta en bild på dina vader och lägga ut på bloggen? när de ändå är insmorda och flexade. Är ju lite av en vad fetischist. Det är inget homoerotiskt över det hela. Jag gillar vader bara. vi har ju fått njuta av Björns underbara pjäser (har för övrigt den bilden som bakgrundsbild)men jag är sugen på mer.

 
Ingen bild

johan p

2 februari 2008 17:50

att dyrka sig själv är sann dyrkan, allt annat är påhitt!

 
Ingen bild

Flow

2 februari 2008 18:57

50*200m är ett ruskigt "trimässigt" pass. Gött!

BTW: Hur gör du egentligen för att komma ihåg om du var på 25:e eller 35:e intervallen? Eller är det bara jag som har "limited cognitive capacity" under passen (Ehh, svara inte på det sista. Den frågan sparar vi till framtida terapisessioner).

Själv har jag inte kommit längre än till 12*400m (i rullande ordning: teknikfokus, progressivt ss; paddlar, vila 20s) men funderar på att "tria" till det lite: 4*1500m. Risken är ju dock att det blir för långa intervaller, dvs att tekniken blir lidande.

 
Ingen bild

sprintern

2 februari 2008 22:57

Vatten på din kvarn alltså, men tycker du att topplagen i Europa ska träna 8 tim om dan som ju allsvenskarna blev jämförda med?

För mig låter det omöjligt om man ska maxprestera åtminstone 2 gånger i veckan och har en tävlingssäsong mellan augusti-maj.

Hur ofta tävlar en triatlet egentligen? Tre-fyra gånger per år då han ska vara på topp?

 
Ingen bild

simon

3 februari 2008 01:47

Det är så kul att läsa om alla som komenterat dina inlägg ang. fotbollen, vissa tar det verkligen personligt, fattar inte vad du menar, som tex. "Med tanke på hur bra tränad du är Jonas, skulle du vara grym i fotboll."
Du har ju aldrig påstått att det BARA är kondisen som gör det, det enda du eg. sagt är att de är dåligt tränade rent konditionsmässigt med tanke på all tid de lagt ner och alla pengar de får. och att med bättre kondition kan det utnyttja sin teknik och snabbhet bättre.

 
Berglund

Berglund

3 februari 2008 15:34

När sover du egentligen? Träna mitt i natten och sen ett ytterliggare ett pass på det.. 8 timmars sömn, räcker det för dig? Imponerande är det i alla fall.

http://berglundbloggar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Colting

3 februari 2008 20:57

-Flow; start 2.55 12 stycken går "klockan runt" och 50 löst på det. Inte så svårt
-Micke K; när de är rakade...
-Marcus; nej varför det? Det är ju inte fotboll som jag tränar. Men hade jag tränat fotboll så hade jag nog varit jävligt bra:)

 
Ingen bild

sprintern

4 februari 2008 14:16

Hade Jonas fått vara med och spelat boll med boysen så hade han garanterat inte sysslat med triatlon nu.

Fotbollen är garanterat den i särklass svåraste sporten att ta sig fram till eliklass i. Finns det t.ex någon världsstjärna någonsin som växt upp i närheten av Borås? Anders Svensson har väl kommit närmast men annars finns det väl nån göteborgare som har varit på väg i alla fall, t.ex Glenn Hysén och Torbjörn Nilsson.

 
Ingen bild

Flow

4 februari 2008 20:58

sprintern: Nu får du väl ändå ta och ge dig och erkänna att du hade och har fel, nu när du är överbevisad av vetenskapen, media och t o m av tränarna i fotbollslagen.

Vad försöker du bevisa med dina inlägg nu? -Att alla har fel ändå och du har rätt? Att du inte klarar av att vara "the bigger man" och bekräfta Colting? -Att du är insnöad? -Korkad?

 
Ingen bild

Colting

4 februari 2008 22:27

-Sprintern; Va? Är det JAG som är korkad och ska ge mig?? Läste du artikeln eller? Den tyder ju på att inte bara tekniken (vilket ju är uppenbart) utan också fysiken är sämre än europeiska topplag..
Så, återigen, försök att förstå min poäng; allsvenska fotbollslag, eller iaf Elfsborg som jag har lite koll på, tränar alldeles för lite av ALLT! Inklusive teknik och alla fysiska aspekter av spelet. Och det säger ju sig självt, det hinns inte med på några timmars ineffektiv träning per dag, fem dagar i veckan.
Lev lite i verkligheten sprinter´n; fotboll är en Kalle Anka-idrott jämfört med seriösa konditionsidrottare när det kommer till seriositet och träningsinställning samt utförande.

 
Ingen bild

sprintern

5 februari 2008 00:28

Jag tyckte att jag uttryckte mig solklart tidigare när jag pratade världsklass, och det har Jonas ännu inte svarat på.

Frågar en gång till därför. Ska fotbollslagen träna 8 timmar om dan när man samtidigt behöver maxprestera åtminstone 2 ggr i veckan under 9-10 månader om året? Självklart omöjligt om man dessutom jämför med konditionsidrotter där man tävlar nån enstaka gång per år på max.

Sen är det fortfarande min fullständigt uppriktiga uppfattning att dom allra största idottstalangerna samlas kring dom största sporterna, och att i dom sammanhangen benämna fotboll Kalle Anka-idrott är inte ens komiskt. Att försöka jämföra konkurrensen inom världsidrotten fotboll med vilken konditionsidrott som helst blir bara löjligt, och det tycker jag att ni triatleter ska sluta med om ni ska kunna tas på allvar i folks ögon.

Koncentrera din energi Jonas på det du är duktig på och lämna dom stora slagen till grabbarna som var och varannan dag måste visa upp sig på världsarenorna och stenhårt granskas i varenda aktion på banan. Nåt sånt kommer vanliga dödliga idrottsmän inte i närheten av, och framför allt har jag svårt att se nån konditionsidrott som ens är i närheten av det rampljuset.

Var glad och nöjd över den talang du har Jonas, och som massor med folk skulle offra mycket för att få, men var inte så avundsjuk på dom som är ännu lyckligare lottade.

 
Ingen bild

Colting

5 februari 2008 19:31

-Sprintern; jag tror vi pratar helt olika språk här och jag tycker dessutom att du drar helt felaktiga slutsatser av mina inlägg.

;Ja, det är självklart att konkurrensen är hårdare i fotbollsvärlden än i konditionsidrottvärlden. Det har jag aldrig påstått annat än heller. Däremot har man en uppfattning att alla världsstjärnor i fotboll föds som sådana och att träning är underordnat och man har med det och en massa andra delar i fotbollsvärlden fostrat en kultur där träning kommer i andra rummet.

;Bullshit, vilka lag maxpresterar två ggr i veckan under 10 månader?
Och ja, om vi menar "träning" på samma sätt så kan de gott ägna sig åt sin idrott 35-40 timmar i veckan (6.5 tim/dag x 6 dagar i veckan, t o m en vilodag!)om man delar upp det på teknik, rehab, styrka, kondition, spel, rörlighet, matchträning etc. Lätt! Det är ju det som är min poäng. Man är för ointresserade och slöa i sin verksamhet.

;Bullshit igen! Försök att förstå att långt ifrån alla uppskattar det kollektiva lagidrottandet med anpassning efter gruppen. Alla tycker inte om att sparka boll.... Många unika talanger uppskattar däremot att sträva framåt så långt det bara tänkas kan i idrotter med långt mer avancerade fysiska och mentala kravprofiler än fotboll. Eller tycker du att idrottare som Ian Thorpe, Carl Lewis, Sergej Bubka, Roger Federer, Michael Johnson, Bode Miller, Haile Gebreselassie eller Lance Armstrong för att bara nämna några, är mindre talangfulla än en överviktig Wayne Rooney?

;Så ja, ur ett träningsperspektiv så är fotboll (iaf i Sverige) en Kalle Anka-idrott. Och vadå "ni triathleter", jag talar bara för mig själv och inte för en grupp individer

;Slutligen handlar det inte om vad som är i rampljuset eller inte eller vad du betraktar som en prestation eller inte. Hur jämför du ett simlopp av Nystrand med en dribbling på kanten av Chippen.
Och om du tror att jag är avundsjuk så är du gravt felunderrättad. Mina drivkrafter som idrottsman hade snabbt ebbat ut i ett lag. Jag älskar min individuella frihet som idrottare! Jag tycker blott ett betraktelsen är intressant och oavsett om jag hade varit ett triathlonproffs eller en motionär så hade jag och är i min fulla rätt att både kritisera och resonera.

 
Ingen bild

sprintern

6 februari 2008 00:20

Bara några kommentarer till dina bullshitar :-).

Alla lag i Premier League, la Liga och Serie A matchar två-tre ggr per vecka under ca 10 månader. Ligamatcher, cupmatcher och internationella cuper. Följer du inte med vad som händer i sportvärlden?

Det är oerhört stora idrottsnamn som du nämner så klart och det är väl inte klarlagt att dom hellre varit stjärnor i andra sporter om de fått välja fritt. Alla har så klart tjänat väldigt gott på att dom valt rätt idrott. Vad jag däremot vet med säkerhet är att i princip samtliga amerikanska sprinters tidigt i sin karriär försökt slå sig in i någon av dom stora bollsporterna men inte klarat kraven där. Carl Lewis vet jag försökte men saknade bollsinne och hör och häpna men flertalet 100-meterslöpare var inte tillräckligt snabba för amerikansk fotboll. Jag har sett med egna ögon hur olympier i sprintgrenar varit chanslösa på 40 yards mot fotbollsbiffarna.

Vill med detta ge ett perspektiv på vad vi snackar om för skillnader i konkurrensläget mellan stora och små idrotter.

Tennis och utförsåkning på skidor börjar väl likna riktig idrott dom också och särskilt inom tennisen ser man nu spelare som nästan ser vältränade ut, dock inte Federer. Men så fort det kommer en bollusling in i bilden så blir det mycket mer komplicerat för dom flesta av oss och genier som Federer kan dominera på sin närmast omänskliga talang. Den råtalang som Federer har kan ingen träna sig till, det kan du vara övertygad om Jonas.

Fortsätt kritisera och resonera hur du vill Jonas, det är jättekul läsning faktiskt. Räkna dock med motargument när jag tycker att du är ute och simmar :-)

Ha det så gott och hoppas att skadan är lindrig nu. Du behöver ju dina 8 timmar i selen imorgon också, eller hur?



 
Ingen bild

ola

10 februari 2008 15:04

Jag säger det igen, om en idrott är riktigt stor (se fotboll) så är konkurrensen därefter. DVS, det räcker inte med rå talang som du säger Sprintern, utan när sporten är stor och håller hög klass (se europeisk toppfotboll) så måste man ha alla delar för det finns många med rå talang, däremot i svensk fotboll verkar det som att det räcker met talangen för att platsa. Hade svensk fotboll hållit högre klass så hade lagen och spelarna i allsvenskan varit tvungna att hitta förbättringar och utvecklas på allt, teknik, styrka, snabbhet, uthållighet, laganda, allt, annars hade man ramlat ner i divisionerna. Fotbol är stort, Svensk fotboll oxå, men håller inte nivån som Europeiska topplag, även om de råaste talangerna blir proffs i Europa så borde väl svenska allsvenska spelare kunna hålla samma fysiska nivå? Varför vara sämre på det oxå jämfört med de bästa?

Sen 6h träning per dag är inte mycket om man pratar, teknik, smidighet osv, Inte 6h intervaller

Alla idrotter utvecklas hela tiden, det gäller för alla utövare, lag, landslag osv att utvecklas med den, annars är man snart hjälplöst efter...hur hade sveriges fotbollslandslag på 60-talet stått sig mot dagens svenska landslag? inte så bra gissar jag, och människan har ju inte utvecklats något sedan dess, rent genetiskt alltså.

Tack för ordet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Colting - 22 oktober 2010 09:53

Från och med i eftermiddag så bloggar jag på http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/ ...

Av Jonas Colting - 17 september 2008 15:39

Internet á la traudlaus finns absolut inte i den lilla enklaven av on som jag ar pa. Jag skriver pa en stor och konstig stationar dator som snarare ser ut som ett videospel eller sa... Darfor blir det tunt pa Coltingblogg denna veckan. Semester pa al...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 21:10

Jag har skrivit en artikel om Ö till Ö som finns att läsa på Slowtwitch; http://www.slowtwitch.com/Features/Island_To_Island_-_The_toughest_one-day-race_in_Sweden__524.html Engelsk läsövning! ...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 15:33

I fredags flög jag till New Jersey för att träffa Dr Phil och initiera ett coach/client-samarbete med honom.. Jag pratar alltså om "the other Dr Phil"; dr Phil Skiba som är en mycket välrenommerad idrottsläkare och triathloncoach. Efter 18 års egenco...

Av Jonas Colting - 11 september 2008 22:51

  Google Translator gör verkligen ett bra jobb! Vem har varit svenskspråkskonsult egentligen; Dr Alban?     Notes from the redaktionsmötet on planning for Saturday's sports broadcasts;    - Annika Sörenstam played his last Danish competition last...

Ovido - Quiz & Flashcards