Direktlänk till inlägg 8 september 2008

Ö till Ö; the inside story!

Av Jonas Colting - 8 september 2008 09:44

Sitter på Scandic Anglais med jämna plågor i mina lemmar och avnjuter en buffet medan jag idlar min tid fram till att jag ska vallfärda till Arlanda för vidare transport till Toronto.

Här kommer en kort punkt-till-punkt redovisning av gårdagens sträckor för den som är intresserad.

Starten gick klockan 06.15 från Sandhamns Seglarhotell och det var en kvart efter schemat då vi fick vänta på att en Finlandsfärja skulle passera genom första simsträckan..

Vädret var bra; ca 13 grader och uppehåll och väldigt lite vind initialt. Det var dock blött i terrängen efter lördagens skyfall av rent bibliska mått.

Vår respektive utrustning var följande;

-Craft triathlonbyxa

-Craft underställ kortärmat

-kortskaftade strumpor

-en helvetes massa vaselin

-långärmad våtdräkt med avklippta ärmar och ben; strax nedanför knä respektive över armbågen. Jag hade en X-terra, Pasi en Ironman Wetsuit

-dubbla madmössor för mig och neoprenhuva för Pasi

-simglasögon

-skor; Innov8 220 gram orientering/multisport-sko för Pasi och jag hade Sauconys nya tävlingssko; ett sista-minuten-val då min bror under en torsdagsjogg påpekade att det andra paret av samma sko som jag hade och som han sprang i faktiskt hade grymt bra traktion på en hal bro som vi sprang över...Så de, i vanlig ordning när det gäller hypade skor, högt byggda skorna av modell Salomon som jag i desperation införskaffat lämnade jag därhän

-varsin midjeväska med kombinerad vätskeblåsa. Där förvarade vi också obligatorisk utrustning som första förband, karta, kompass, extra simglasögon och badmössa, några gels, GPS-sändare, visselpipa. I blåsan hade vi ca 8 dl gul Vitargo.

Jag hade också pulsmätare och klocka på mig.


1 Löpning Sandön 1400m

1 Simning Sandön-Vindalsö 1650m

2 Löpning Vindalsö 700m

2 Simning Vindalsö-SkarpRunmarö 300m

3 Löpning Skarp Runmarö 3000m

3 Simning Skarp Runmarö- Rönnkläppen 400m

4 Löpning Rönnkläppen 200m

4 Simning Rönnkläppen-Runmarö 500m

5 Löpning Runmarö-Storön 8700m

5 Simning Storön-Risselö 280m

6 Löpning Risselö 800m

6 Simning Risselö-Munkön 300m

7 Löpning Munkön 1500m

7 Simning Munkön-Käckskär 1000m

8 Löpning Käckskär 500m

8 Simning Käckskär-Nämdö 500m

9 Löpning Nämdö 7000m

9 Simning Nämdö-Mörtö 200m

10 Löpning Mörtö 3400m

10 Simning Mörtö-MörtöKlobb 220m

11 Löpning Mörtöklobb 400m

11 Simning Mörtöklobb-Mörtö Bunsö 1400m

12 Löpning Mörtö Bunsö 2500m

12 Simning Mörtö Bunsö-Kymmendö Bunsö 200m

13 Löpning Kymmendö Bunsö 1700m

13 Simning Kymmendö Bunsö-Getskär 970m

14 Löpning Getskär 200m

14 Simning Getskär-Kymmendö 225m

15 Löpning Kymmendö 2800m

15 Simning Kymmendö-Ornö 140m

16 Löpning/Cykling Ornö 16700m

16 Simning Ornö-Kullbäling 140m

17 Löpning Kullbäling 350m

17 Simning Kullbäling-Långbäling 350m

 18 Löpning Långbäling 1700m

18 Simning Långbäling-Mellankobbarna 100m

19 Löpning Mellankobbarna 200m

19 Simning Mellankobbarna-Järnholmen 180m

20 Löpning Järnholmen 200m

20 Simning Järnholmen-Utö 100m

21 Löpning Utö-MÅL 2500m

 
 
Ingen bild

Christian

8 september 2008 10:12

Multisportcupen för dig/er nästa år då?
Det vore något ;)
Ha det...

 
Ingen bild

micke

8 september 2008 10:39

Hej! först och främst grattis! Har inte riktigt förstått hur tävlingen går till med utrustningen.hur gör ni med skor till exempel, sitter de på under simningen eller fäster ni upp dom på något sätt? Som jag förstått är det enda ni har att transportera utrustningen i en midjeväska?

 
Magda

Magda

8 september 2008 10:52

kul att allt funkade den här gången. lätt och snabbt och inget onödigt utrustningstjafs... men jag vill ju veta HUR kallt det var och hur stor misären var :-)

http://magdagad.blogspot.com

 
Ingen bild

Dave

8 september 2008 11:03

Grattis! Hur fungerade dina a2:or var de halkfria? Hur mycket frös ni när ni simmade i halva dräkter egentligen? Går det att beskriva i ord?

 
Ingen bild

marcus

8 september 2008 11:18

Grattis. Imponerande

 
Ingen bild

simmarn

8 september 2008 16:49

GRATTIS!
Jag är också väldigt nyfiken precis som micke angående utrustningen, skorna för att vara mer specifik. Hade ni en vattentät påse till dem eller likande? Kan se på bilden att ni även har strumpor på er.

 
Ingen bild

Jonas

8 september 2008 20:46

vad snyggt du smög in din sponsor Craft i texten... det märktes knappt ;) Jo jag undrade om det går att köpa de där triathlonbyxorna någonstans, eller är det specialare bara för dig? Kämpa på Colting.

 
Karin

Karin

8 september 2008 22:49

Grattis Jonas och Pasi! Fan vad ni är grymma! Men inte överge triathlon nu för denna galensport? Triathlon har ju iaf lite fin asfalt och utstakade vägar att cykla/springa på =)
Varför körs Ö-till-Ö så sent förresten? Bara för att få lite mer misärkänsla och skrämma bort hälften av alla potentiella deltagare?

http://nikes-jakt.blogspot.com

 
Dunceor

Dunceor

9 september 2008 07:07

Grymt imponerad med tanke på motståndet också, ska tydligen vara massa fallskärmsjägare och Navy SEAL folk.
Jag är även intresserad av hur det känns i löpningen mellan simningen. Är man blött och frusen eller hinner man aldrig riktigt komma ner i det eftersom man hela tiden ligger i bra tempo?
Ännu en gång, grymt imponerad!

http://dunceor.wordpress.com

 
Magda

Magda

9 september 2008 08:03

Karin: det är av säkerhetsskäl då det är för mkt båtar på sommaren

http://magdagad.blogspot.com

 
Ingen bild

Jocke Berggren

9 september 2008 12:50

Karin >>> Jag har visserligen inte kört loppet själv. Men jag har vistats många timmar i mitt liv i våtdräkter och torrdräkter och jag tror det är en bra tidpunkt. Detta därför att är det 28 grader varmt lovar jag dig att det blir 100% mer misär när man är på land och ska springa i sin våtdräkt. Man kan ju ta av den men en blöt våtdräkt är ju inget man tar på sig i en handvändning...

 
Tommy

Tommy

9 september 2008 16:17

Grattis! Fantastiskt imponerande.

http://2kidz.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Colting - 22 oktober 2010 09:53

Från och med i eftermiddag så bloggar jag på http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/ ...

Av Jonas Colting - 17 september 2008 15:39

Internet á la traudlaus finns absolut inte i den lilla enklaven av on som jag ar pa. Jag skriver pa en stor och konstig stationar dator som snarare ser ut som ett videospel eller sa... Darfor blir det tunt pa Coltingblogg denna veckan. Semester pa al...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 21:10

Jag har skrivit en artikel om Ö till Ö som finns att läsa på Slowtwitch; http://www.slowtwitch.com/Features/Island_To_Island_-_The_toughest_one-day-race_in_Sweden__524.html Engelsk läsövning! ...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 15:33

I fredags flög jag till New Jersey för att träffa Dr Phil och initiera ett coach/client-samarbete med honom.. Jag pratar alltså om "the other Dr Phil"; dr Phil Skiba som är en mycket välrenommerad idrottsläkare och triathloncoach. Efter 18 års egenco...

Av Jonas Colting - 11 september 2008 22:51

  Google Translator gör verkligen ett bra jobb! Vem har varit svenskspråkskonsult egentligen; Dr Alban?     Notes from the redaktionsmötet on planning for Saturday's sports broadcasts;    - Annika Sörenstam played his last Danish competition last...

Skapa flashcards