Alla inlägg under juni 2007

Av Jonas Colting - 30 juni 2007 21:41


Jag sprang 15.41 på den avslutande löpningen över 5 km och kunde sånär sånär komma ikapp Björn som hade 1.20 ut på löpningen. Han stötte ifrån mig till slut på cykeln och jag kunde inte täcka luckan. Så då fick man hoppas på apostlahästarna istället och jag sprang smärtsamt fort även denna helgen men Björnen kunde hålla undan i mål. Bra gjort av honom och väl förtjänt!

SM i Säter är en skön deja-vu och det är hittills ett klassigt arrangemang, bortsett från en sak; prisbordet. Där var det riktig jävla Coop Forum-klass!

Såvitt jag vet och jag är ganska säker på min sak så har Svenska Triathlonförbundet klubbat att alla SM-arrangörer ska ha pengapriser till medaljörerna i elitklassen och att det ska MINST vara 3-2-1000 kr för de främsta. Och inte bara för att det ska vara SM-klass på priserna utan också för att arrangören gör en ren vinst i och med att de håller i SM för uppslutningen av anmälda är så långt större än om det bara hade varit gammal vanlig tävling. Här i Säter är det långt fler anmälda än vad ett SM har haft på länge inklusive 50+ stafettlag imorgon som betalat 600 spänn vardera.

Så eftersom jag tog både mitt och Björns pris då han stuckit tillbaka till Uppsala och cykel-SM så hade jag att välja på TV-grill, pizzapanna, motorolja, tröja och diverse annat trams som man inte får 200 spänn på Blocket för ens.... Ge oss inte så´n skit i fortsättningen utan ge det till ungdomsklasserna som kanske uppskattar det. Att ta SM-medalj och få ett pris som inte ens motsvarar startavgiften är ju inget annat än pinsamt....

Men det är ju också symptomatiskt för Svensk Triathlon i sammanhanget; att det blir så förbannat föreningslivs- och amatörmässigt. En SM-medalj betalar inga räkningar. En prischeck gör det. Därför är det rätt ointressant att tävla i Sverige om man är proffs. Och i år har jag ändå kört fler svenska tävlingar än vad jag gjort på många år. Och jag vinner antagligen Svenska Cupen som jag leder överlägset. För det får jag 10000 kr minus kostnaderna för startavgifter, resa och boende på fem tävlingar.....Amatör. Amatör. Amatör. Till och med Kalmar som i år har 500 deltagare som betalar +1200 kronor har taffliga 10000 som förstapris. Och en SM-medalj, inte att förglömma:) Och så finns det de som gnölar över att de bästa svenskarna (läs; Björn, jag och Clas Björling) konsekvent nobbar tävlingen....

Men det finns också undantag som är värda att lyftas fram. Horla Triathlon är exempelvis en liten bonnatävling mellan Vårgårda och Alingsås och de har i förhållande till sitt arrangemang alltid storfina priser, cash och till och med ett extra spurtpris på cykelbanan. Sådana tävlingar tänker jag fortsättningsvis gynna; inte arrangemang som prisar ut skit de fått från OK´s restlager. Speciellt om de kallar sig SM-arrangör.


 


Av Jonas Colting - 29 juni 2007 15:27


I min resa down memory lane började jag också sukta efter tidstypisk musik; som ett soundtrack till mina Säterminnen. Jag knäckte Annika häromdagen med mina RainMan-symptom att komma ihåg en tidstypisk låt som färgat varje respektive sommar långt som fan bak i baken; typ ´87, då var det "Luca" med Suzanne Vega, ´88 var det "Higher Ground" med Steve Winwood etc. Annika tycker att jag är borderline autistisk med det där. Och att jag kommer ihåg exakt vilka tävlingar jag kört och vad jag gjort på varje midsommar och nyår längre tillbaka i tiden än då jag hade hår på snoppen; inte att blandas ihop med tidigare inlägg om danskar, ballar och hårlös dito... Men det är ju lite kul iallafall att kunna komma ihåg 400 fritt på Citadellsimmet i augusti ´87 och att jag gjorde 4.48.64 och att jag i november samma år slog den tiden när jag gjorde 4.47.86 på Fantomen Cup i Stockholm. Men sedan så var jag ju också betydligt mer intresserad av att föra träningsstatistik på millimeterpapper och föra bok över resultat i den åldern, än vad jag var av att exempelvis odla fjunmustasch och fickrunka till fantasin över en Pugh Dakota-moppe med doftgran.

Hursomhelst....

1991 var jag helt såld på Massive Attack och deras debutalbum "Blue Lines" Deras musik kan väl bäst beskrivas som trip hop och det är en mix av soul, hip hop och sköna beats hela vägen. Musiken är sublim. Och skivan står än idag som en musikalisk milstolpe och vattendelare.

Kolla in videon till låten "Unfinished Sympathy" där allt är fotat i en och samma tagning. Och vilken röst hon har!!

http://www.youtube.com/watch?v=y1svI-owtWA


Och om jag orkar uppbåda så mycket energi i att gräva i allt dunklare annaler i min hjärnas vindlingar så kanske jag roar mig med att ge en musikalisk koppling till varje respektive år. Efter min krönika till morgondagens BT. Som_måste_skrivas_NU!

Av Jonas Colting - 29 juni 2007 14:06


Efter min oglamourösa insats på tempo-SM som avbröts efter ca 17 km då jag hade krampkänningar i högervaden så åkte jag upp till Säter. Säter som är så mycket "hemma" som finns för mig i triathlonsammanhang. Det var här som jag körde min andra eller tredje (beroende på hur man räknar:) triathlontävling sommaren ´91 och det har sedan dess blivit en nästintill årlig pilgrimsresa hit för att få piska skiten ur sig kring sjön Ljustern. Efter min senaste tävling här 2005 på ett EM som kändes rätt trött och blodfattigt så trodde jag att organisationen här hade gjort sista dödsrycket efter en allt mer sjangserande trend av arrangemanget. Därför är det väldigt kul att man tydligen ryckt upp sig och i år arrangerar sprint/stafett-SM. Inte minst för att jag har flera kompisar här uppe som har kört triathlon eller som jag lärt känna genom åren. Säter är som att komma hem.

Bara av rent kuriosa skäl kommer här en kort re-cap av mina insatser här genom åren:;

1991: Öppna Nordiska. Jag kom fyra i juniorklassen på olympisk distans i NM. Seniortävlingen var på medeldistans och bjöd på världsklass då både Dave Scott, Scott Tinley och Mark Allen var här. Den senare vann stort och hade ju mellan 89-93 sina bästa år där han bla vann Hawaii.

1992: JSM på olympisk, Jag vann vilket givetvis var oerhört stort!

Seniortävlingen var en världscup där kanadensaren Andrew McCartney vann.

1993: Medeldistans-SM. Jag bröt en bit in på cykeln av odefinierbara trötthetssymptom (antagligen min vid det laget oidentifierade allergi..) efter att ha varit åtta i mitt första senior-SM på distansen två veckor innan. Detta var under den värsta twar-hysterin där orienterare gick och dog i parti och minut samtidigt som två välkända och duktiga elit-triathleter i Sverige avlidit under träning/tävling veckorna innan. Och så hade jag precis börjat lumpa i Falun vilket givetvis hade en omedelbar och direkt negativ effekt på mig, min fysik och min känsliga personlighet.

1994: Året efter lumpen. Dekadens och amorösa äventyr varvades med semi-seriös träning. Det var brutalvarmt det året och en mil innan löpväxlingen så gick min kedja av. Kaputt. Ännu en medeldistans så jag besparades en två mils löpning i hettan. Jag var inte helt besviken över det. Några veckor senare så körde jag min första Ironman på 9.55 tror jag. En tjockis i badbyxor.

1995: Jag var bara här och kollade på tävlingen då jag brutit armen på Mallis tidigare under våren.

1996: Back in business. Körde sprinten som förberedelse för SM i Kalmar senare under månaden. Jag tror att jag var tvåa bakom Per Johansson. Jag tog mig till Säter cyklandes från Uppsala där både sim- och cykel-SM gick samtidigt och jag åkte dit med SK Elfsborg för att bevaka sim-SM för BT. Jag kände igen min cykelväg igår när jag körde samma väg från Uppsala. Jiiiiz, var det redan 11 år sedan?! SM i Kalmar vann jag sedan.

1997: Var här men tävlade inte då jag var förkyld. Vi hade ett landslagsläger på Bispberg inför EM helgen efter.

1998: Var på EM samma helg som Säter.

1999: VM på långdistans. Supervarmt. Kom 11:a efter ett riktigt bra lopp.

2000: Misär. Förkyld och seg och bröt under cyklingen på sprint-SM efter syra upp över öronen.

2001: SM på långdistans, helgen efter EM-guldet i lagtempo. Jag kom tvåa efter Björn som ledde från start till mål. Jag sprang på 1.55 över de 30 km och trodde jag skulle fånga Björn men han sprang på 1.59 och var hur stark som helst.

2002: Nytt sprint-SM, nu på bana över "berget". Jag blev avhängd av Jocke, Jonas och Björn men sprang ifrån Wiberg och kom fyra.

2003: SM på långdistans. Första året med starten vid sjukhuset. Ledde från start och vann otroligt lätt, med typ en halvtimme. Pär Hyss var med som min coach i en känslig tid av sucker-for-love misär.

2004: VM på långdistans. Tvåa efter Sindballe. Bra lopp och bra förberedelser.

2005: Fyra på EM efter att ha gått solo på simning och cykel men fick betala i värmen och sprang som en sugga. Draftingfiasko och ett riktigt taikonarrangemang.

2006: Var inte här.

2007: Back in town och ser fram emot att köra imorgon!


Bilderna är från 2003 och 2004

Av Jonas Colting - 27 juni 2007 22:53


Imorgon ska jag cykla SM-tempot på 43 km i Uppsala.

Det blir nog den jobbigaste timmen sedan...sedan...sedan...sedan...öööh...simpasset i går.

Ibland känner jag mig lite som den minnesförlustdrabbade grabben i filmen Memento som inte kommer ihåg något mer än en kvart tillbaka i tiden men som hela tiden har flashbacks. Och det yttrar sig att jag med jämna mellanrum tänker; hade jag inte såhär ont alldeles nyss? 

Jag kommer nog att få tugga syra mer än vanligt imorgon för jag är fortfarande trött i benen samtidigt som ett tempolopp på cykel är hänsynslöst krävande.

Nu blir det fem SM-lopp på 11 dagar; SM-tempot, SM-sprint + stafett i Säter i helgen, SM öppet vatten 5 km i Vansbro samt den vanliga Vansbrosimningen två dagar senare.

And the beat goes on. And on. And on. And on.

Av Jonas Colting - 26 juni 2007 22:26


Mitt liv är just nu en virvelvind av blöta badbyxor, hot n´cold cream, ett fulladdat pulsmätar-minne och en massa obesvarade el-mail. Belgien igår, Borås idag och Uppsala imorgon. On the go go go som Stakka Bo sjöng...

Därför beklagar jag min bristfälliga respons på diverse kommentarer och frågor som kommit in över bloggen. Jag ska självklart göra bot och bättring på den punkten när jag har kommit ikapp mig själv till förra månaden men jag vill redan nu tacka alla som grattat och hurrat; Thank you velly velly much! Keep it comin´...

Dessutom har jag en mängd invektiv och intryck som väntar på att uttryckas under avdelningen "Hallå kverulant" Jag har en hel del att säga om allt ifrån lungsiktiga pensionärer som attackerar i flock, SAS incheckning och kvarglömda Crocs (en..) men jag återkommer i de frågorna.

Jag har dock lagt in några bilder från helgens tävling varav motiven på två av dem är uppenbara och den tredje bilden är på en snygg tjej som brorsan fotade och som han nu söker kontakt med. Så hej snygga belgiska flicka, om du läser min blogg och vill dejta trevlig och spirituell bokförläggare/ställförträdande triathloncoach så maila badassmf@nicotext.com.

Dessutom så ser jag att "Den sista färden" återigen går på TV idag. Det var ju bara några veckor sedan sist. När jag blir stor vill jag också bli Burt Reynolds 

"The hell you wanna go fuck around that river for?"



Av Jonas Colting - 24 juni 2007 23:31


När jag sprang så tänkte jag på Timo Räisinens Fear no Evil Promised Child eller vad den kan tänkas heta.

Och jag var the promised child och the evil var det onda i mina ben. Och lungor. Och under pungen för där hade sadeln skavt. Fast det var ju följdaktligen över vid laget löpning. Så det behövde jag ju inte feara längre.


Av Jonas Colting - 24 juni 2007 20:07


Och med versaler också!

Hade jag kunnat skicka mitt nyhetsbrev härifrån så hade ni kunnat få the real low-down från dagen men jag kan tydligen inte skicka till multipla adresser så det får vänta till imorgon då.

Men den långa historien kort är att jag simmade som en kratta omgiven av folk som hellre brottades än simmade så det var otroligt frustrerande. När jag nu tänker tillbaka så tror jag att skrek ett FUCK OFF runt någon boj där närkontakten blev särdeles jobbig.

Jag var uppe som 16;e vilket måste vara det sämsta jag någonsin kommit upp ur vattnet i de här sammanhangen.

Sedan rullade jag på hyggligt på de åtta milen och kunde komma ikapp en efter en.

Nu måste jag duscha och bajsa och allt möjligt så jag avslutar snabbt här; jag sprang som en gnu och hade den bästa löptiden på 1.06.41 Och det verkar vara en korrekt bana också. Satan vad det gick undan!! Och vad ont det gjorde.


Skapa flashcards