Direktlänk till inlägg 18 februari 2008

Yoga

Av Jonas Colting - 18 februari 2008 00:25

Min bror är en athlete in disguise. Han simmar och springer och styrketränar och håller på med allehanda suspekta och obskyra österländska filosofier med vidhängande mat. Men mest av allt håller han på med yoga och står på händerna och annat.

Och jag är också ett yogafan! Egentligen. Under förutsättning att man tar bort all hemsnickadMartinTimellfilosofisk bullshit och kvasireligion som bara är för mycket Agneta Sjödin upphånglad i nyandlig brygga av Deepak Chopra.

Den bästa yogan som jag varit på finns i Sumner i Nya Zealand där ”yoga-Mark” huserar i en gammal kyrka. Hans pass är väldigt smidighetsbaserade med dynamiska rörelsescheman som är perfekta för den stela idrottaren. And aren´t we all!?

Men eftersom Nya Zealand är långt borta och jag var i Manhattan (nu är jag i Toronto för övrigt..) och jag dessutom känt mig obetydligt smidigare än ett kylskåp efter omotiverat tung och frekvent styrketränande (tänk SNL-sketchen ”How much´ya bench) samt ett och annat 10000 meterspass i poolen, så hängde jag på brorsan till Jivamukti Yoga.

Först satt vi i skräddarställning medan vår lärare sjöng för oss på sin medhavda orgel som ser ut som ett inverterat dragspel. Vi sjöng givetvis med. Det lät ”umm-umm-umm-umm..” vilket osökt får en att tänka på Pink Floyds album Umma Gumma.

Sedan pratade läraren en stund om hur vi alla kunde bli bättre människor men då slog jag dövörat till i vetskapen om att jag redan är nästintill perfekt och då det var uppenbart att läraren främst avsåg de som är republikaner eller som porrsurfar på arbetstid.

Efter att vi umma-ummat ur oss orenheterna ur tanke och själ så vidtog raskt den fysiska delen som snabbt fick mig att inse de fysiska begränsningarna av att simma, cykla och springa där man får ett hjärta stort som en Mercedez-Benz men där man också är lika graciös som en noshörning med tigerbalsam på ballarna..

Och nu var tempot så högt och den påbjudna andningsfrekvensen så hög att jag låg i regel en övning efter gruppen med snoret högljutt frustande ur näsan. Mina stora lungesäcker hängde inte alls med i hyperventilerandet.

Efter en timme så ringer en telefon med misstänkt bekant ringsignal. Men det kan inte vara min telefon då jag bestämt stängt av min. Tror jag. Alla i gruppen väntar på att någon ska ta ansvar för det evighetslånga ringandet men jag bara låtsas som om det regnar, Jag är ju ändå från Borås.

Under nästa övning så går tjejen framför mig upp i någon sorts brygga och med små löparshorts så blir det fri insyn i hela mumindalen. Och det enda jag kan tänka är att ”nu jäklar blir vi fitta allihopa”.

Med kombinationen av mumindal och en telefon som kunde ringa närsomhelst och med Annika och Fredrik i lokalen som säkra Judas Iskariots så tog jag min mats ur skolan och gick ut för att dricka kokosnötsvatten.

Only in New York people!  
 
Ingen bild

Andreas Trollhättan

18 februari 2008 06:39

Det är en fröjd att få läsa din blogg en mörk måndag morgon :)

 
Ingen bild

Henrik H

18 februari 2008 07:51

ja du.Roligt skrivet som vanligt, jag skrattade upp frukosten i näsan.
Jag gick på yoga en gång på friskis i Borås. Detta med andningen var inte så jäkla lätt.
Men jag var öm och världen warm och fuzzy och lite rosa i kanterna efteråt:-) Man blir rätt hög på syre tydligen

 
Dockmamman

Dockmamman

18 februari 2008 08:14

Hahahaha!

Jag trodde mumindalen låg i Findland men det kanske inte var f..i..t..t..a du hade fram för dig, ett önsketänkande men tjejen drog kanske ner världskartan och talad om att momintrollen bo i finnland, man ser det man vil *Skratt*

Ha det så gott i mimindalen ;-)

http://stickmonster.bloggagratis.se

 
Da duv

Da duv

18 februari 2008 10:45

Hallå kompis!
Undrade just vad du hade för dig! Smygtitta på stackars oskyldiga New York bor....
Själv har jag just haft premiär på längskidåkning! Efter att inte ha åkt en meter längdskidor på 17 år, köändes det som att det var dags. Skinnarloppet i Malung över 45km blev en tuff premiärtur.
Läs mer på www.davidtri.se

Rock on/ D

http://www.davidtri.se

 
jona

jona

18 februari 2008 18:06

Vilken mysig upplevelse Jonas, läser mellan raderna att du är nära upplysningen nu

http://http:www.yogajona.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Colting - 22 oktober 2010 09:53

Från och med i eftermiddag så bloggar jag på http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/ ...

Av Jonas Colting - 17 september 2008 15:39

Internet á la traudlaus finns absolut inte i den lilla enklaven av on som jag ar pa. Jag skriver pa en stor och konstig stationar dator som snarare ser ut som ett videospel eller sa... Darfor blir det tunt pa Coltingblogg denna veckan. Semester pa al...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 21:10

Jag har skrivit en artikel om Ö till Ö som finns att läsa på Slowtwitch; http://www.slowtwitch.com/Features/Island_To_Island_-_The_toughest_one-day-race_in_Sweden__524.html Engelsk läsövning! ...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 15:33

I fredags flög jag till New Jersey för att träffa Dr Phil och initiera ett coach/client-samarbete med honom.. Jag pratar alltså om "the other Dr Phil"; dr Phil Skiba som är en mycket välrenommerad idrottsläkare och triathloncoach. Efter 18 års egenco...

Av Jonas Colting - 11 september 2008 22:51

  Google Translator gör verkligen ett bra jobb! Vem har varit svenskspråkskonsult egentligen; Dr Alban?     Notes from the redaktionsmötet on planning for Saturday's sports broadcasts;    - Annika Sörenstam played his last Danish competition last...

Ovido - Quiz & Flashcards