Direktlänk till inlägg 5 mars 2008

Luften är fri, luften är fri, luften är fri!

Av Jonas Colting - 5 mars 2008 18:00

Uppenbarligen är det här frågor som engagerar många individer och i allmänhet kan en sådan här debatt urarta i revirpissande och prestige.

För egen del tar jag alltid tacksamt emot konstruktiv kritik och alternativa perspektiv och har gärna dörren öppen för nya idéer, modeller och teorier.

För det är ju det som vi pratar om här….Idé. Modell. Teori. Tyckande. Åsikt....Ett facit finns ju inte.

Däremot så talar alltid resultat och erfarenhet ett tydligt språk och eftersom jag vet att många uppskattar att få sig detta till livs så bjuder jag mer än gärna på mina, i mitt tycke, välgrundade åsikter.

Om det sedan smakar surt för vissa som anammar en annan filosofi så får man väl dricka en kopp kamomillté, titta på Bollibompa eller hålla någon i handen en stund till dess att obehaget går över.

Vi är så förbannat argumentationsfega och konflikträdda i det här landet! Alla ska tycka lika. Eller i alla fall låtsas som att man gör…Och tycker man olika så är det svårt att brista ut i diskussion utan att det uppfattas som hätskt, hetsigt eller hatiskt. Eller bittert för den delen.

Och det måste vara hela vårt bomullsbeklädda curlingsamhälle som gör att vissa växer upp så tunnhudade att de inte ens förstår skillnaden mellan person och sak.

Bara för att jag kritiserar eller raljerar om en företeelse så betyder inte det att jag inte respekterar eller tycker om personen bakom densamma. Men det är väl också därför som vi i stort har ett föreningsliv och ett idrottsSverige (läs; samhälle i stort) där man hellre än att framföra konstruktiv kritik i öppenhet hellre driver tysta agendor och konspiratoriskt baktalar och raljerar i skydd av anonymitetens eller massans mörker.

Man vill dessutom i många sammahang dessutom använda sig av den fullständigt befängda processen av "att hålla debatten (kritiken) internt"

Internt my ass! Ja, när det är individbaserat så är det ju en självklarhet men när det gäller generella verksamheter eller sammanhang som berör många människor så är det inte bara relevant, utan och mer konstruktivt, att föra en öppen debatt och ett öppet utbytande av idéer och ståndpunkter.

Annars kan man ju starta sin lilla interna Politbyrå och prata ihop sig över huvudet på sina medmänniskor.

Just i det här sammanhanget, med triathlon i Sverige och därtill associerad verksamhet, så vill många säkert helst stänga dörrar om sig och sitta i ett litet rum och småputtra lite idéer för att sedan med enad front, från aktiv till ledare, låtsas som om allt är hunky-dory. Vilket kanske också är förklaringen till att man inte på sådär 20 år haft en enda riktig sponsor. Vad vet jag?

Bäst är nog att visa någon sorts skruvat missriktad lojalitet och hålla käft och låtsas som om det regnar....

Jag är den första att erkänna att jag säkert har fel om saker som jag skriver och jag kan utan tvekan både revidera och ändra åsikt om det visar sig att det finns bättre sätt och smartara tillämpningar. Självklart. Det är det som kallas framsteg.

Om det sedan finns företeelser, mönster och koncept som uppenbarligen inte fungerar men som ska försvaras intill dumhetens gräns så rör det mig inte i ryggen, och sedan må det vara träning, juniorverksamhet, svensk triathlon, skeva satsningar eller vad som. Jag ventilerar min åsikt och så får läsaren göra vad de vill med det…

För min del får folk träna precis hur som helst. Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre. Det är ju upp till individen att bestämma helt och hållet. Så jag bemödar mig inte med att formulera de här inläggen för jantelagsdrabbade nickedockor som följer minsta motståndets lag och inte ids reflektera över sin träning. Snarare skriver jag för de som har ett genuint intresse av utveckling, perspektiv och prestation och som har distans nog att läsa in andemening och helhet i mina åsikter. Och som förstår att det är just det. Åsikter. Att jag sedan har rätt nästan hela tiden är en helt annan sak…..

När jag hinner så ska jag bena ur de senaste kommentarerna..

 
 
Ingen bild

Mathias

5 mars 2008 18:57

Det är bra att du säger det vi andra tycker, stå på dig Jonas!

 
Ingen bild

Chris

5 mars 2008 19:36

Helvete vilken fart du fått.......gött mos

 
Ingen bild

Jocke Berggren

5 mars 2008 20:20

Mathias >>> I vad ska Jonas stå på sig? Det är ju några små detaljer i det stora sammanhanget som har diskuterats de senaste dagarna. I övrigt tycker jag att du ska säga det du tycker och tänker själv...


Colting skrev: "Vi är så förbannat argumentationsfega och konflikträdda i det här landet! Alla ska tycka lika. Eller i alla fall låtsas som att man gör…Och tycker man olika så är det svårt att brista ut i diskussion utan att det uppfattas som hätskt, hetsigt eller hatiskt. Eller bittert för den delen."

Håller helt med dig i detta. Vet inte om du åsyftar några av mina inlägg men i förebyggande syfte så vill jag säga att inte haft för avsikt att göra nåt påhopp på dig. Men eftersom du använder dig av ironi och provokationer i ditt skrivade så gör jag samma sak tillbaka. Detta eftersom jag förutsätter att du kan ta det och förstår att läsa mellan raderna, precis som du förväntar dig att vi ska göra med dina inlägg.
Eftersom jag varken är konflikträdd, anonym eller en person som inte reflekterar över min tillvaro tycker jag att det är roligt att läsa din åsikter och tankar. En debatt piggar alltid upp, sen är det svårt att föra den i skrift utan att man riskerar att missförstås...
Hej svejs :-)

 
sabbi

sabbi

5 mars 2008 20:29

svar: visst är han dundersööt :D
kika gärna in på bloggen och fråga vad du vill i frågestunden, svarar till 100 % ärligt :)

http://www.saabrina.blogg.se

 
Ingen bild

MangeP

5 mars 2008 20:45

Det verkar som om du börjar bli lite grinig...

 
Ingen bild

Karl

5 mars 2008 21:13

Jag fattar inte hur du har tid att ägna dig åt sådant rent ut sagt ordbajseri vareviga dag. Jag tittar ibland på din blogg och undrar hur du är skapt. Försök att fixa ett riktigt jobb. Det du nu håller på med är att en massa människor skall sponsra dig så att du kan fara världen runt med din cykel.

 
Micke Selvin

Micke Selvin

5 mars 2008 21:44

Jag har sedan jag började med triathlon typ 2003 haft Gordo som förebild och även om jag inte tränar 20-40h i veckan så köper jag hans filosofi fullt ut. Han har ju i sin tur inspirerats av Allen, Molina och grabbarna så det är ju inte taget ur luften. Jag vet att du är inne på samma spår, det är bara det att han var tidigare än dig att föra ut "budskapet" i offentligheten :)

Jag tycker det är grymt kul att du delar med dig av dina erfarenheter och jag suger åt mig som en svamp. Jag tror som du att många är insnöade på ett koncept och har svårt att prova något nytt men så är det ... och kommer alltid vara ... Hur som helst så är vi många som är öppna för nya tankebanor och tillvägagångssätt så fortsätt skriva om din träning Jonas!

Till sist så kan jag hålla med en tidigare talare om att ni proffs borde ställa upp i Kalmar något år. Idag är prispengarna hyfsade och uppmärksamheten i Sverige kommer öka en hel del skulle jag tro ...

http://www.mickeselvin.se

 
Stefan Manning

Stefan Manning

5 mars 2008 23:14

Underbart att läsa Din blogg Jonas! Du säger som det är utan att linda in det och det är ganska vågat i det menlösa landet Sverige, där allting skall vägas och ältas enligt gällande psykologiböcker innan man yttrar sig. När man yttrar sig officiellt så skall man följa vissa mallar och tycka enligt vissa mallar och dom mallarna vågar Du förkasta. Skitbra.
Du har många poänger och det väcker till eftertanke.
En dag när jag blir mindre så skall jag spöa Dig i någon gren. Kanske bangolf? :-)

http://sinus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Christian

6 mars 2008 08:38

"dricka en kopp kamomillté, titta på Bollibompa eller hålla någon i handen en stund" Det gör jag under tiden jag läser din blogg :) Funkar fint... Fin fin återhämtning efter träningspassen :)
En annan fråga: "Hunky-dory" Vad betyder det egentligen?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonas Colting - 22 oktober 2010 09:53

Från och med i eftermiddag så bloggar jag på http://nyheter24.se/blogg/coltings-den-nakna-sanningen/ ...

Av Jonas Colting - 17 september 2008 15:39

Internet á la traudlaus finns absolut inte i den lilla enklaven av on som jag ar pa. Jag skriver pa en stor och konstig stationar dator som snarare ser ut som ett videospel eller sa... Darfor blir det tunt pa Coltingblogg denna veckan. Semester pa al...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 21:10

Jag har skrivit en artikel om Ö till Ö som finns att läsa på Slowtwitch; http://www.slowtwitch.com/Features/Island_To_Island_-_The_toughest_one-day-race_in_Sweden__524.html Engelsk läsövning! ...

Av Jonas Colting - 15 september 2008 15:33

I fredags flög jag till New Jersey för att träffa Dr Phil och initiera ett coach/client-samarbete med honom.. Jag pratar alltså om "the other Dr Phil"; dr Phil Skiba som är en mycket välrenommerad idrottsläkare och triathloncoach. Efter 18 års egenco...

Av Jonas Colting - 11 september 2008 22:51

  Google Translator gör verkligen ett bra jobb! Vem har varit svenskspråkskonsult egentligen; Dr Alban?     Notes from the redaktionsmötet on planning for Saturday's sports broadcasts;    - Annika Sörenstam played his last Danish competition last...

Ovido - Quiz & Flashcards